|
ZENIT: FORFULGT
Denne episode af “Zenit” betegner et vendepunkt i min karriere.
Det var den første serie jeg rent faktisk bleve betalt for at
lave. Den blev publiceret som en daglig stribe i 1972 i “Morgenavisen
Jyllands-Posten”. Jeg havde lavet nogle forberedende forsøg
inden da, men denne episode var den første, der blev trykt. Den
blev honoreret som de billige reprints af udenlandske serier avisen i
forvejen aftrykte, men ambitionerne fra min side var da også en
international serie, så pengene skulle komme ind ved udgivelse
i udlandet, som “Bulls Pressetjeneste“ efter sigende også prøvede
på, men forgæves. I løbet af et års tid indså jeg,
at forsøget med at slå igennem internationalt ikke lykkedes,
og med den beskedne førstegangspubliceringspris på 25 kroner
pr. strip måtte projektet opgives.
Jeg noterer mig ved gensynet, at der udover de allerede tidligere nævnte
inspirationskilder i denne episode også kan ses forlæg fra
John Cullen Murphy og Alberto Breccia, som også havde fine bud
på brugen af vægtningen mellem sort og hvidt i deres bedste
serier. I det hele taget har jeg valgt at lade denne opdatering omfatte
et par andre tegneres værker, hvor jeg har næret stor beundring
for deres brug af sort og hvidt i deres grafiske stil. Der er dels den
nu næsten ukendte Kreigh Collins, som anvendte sorte skygger med
stor effektfuldhed i sin adventureserie, “Kevin den Tapre”,
og så skandinaven Rolf Gohs, som brugte virkemidlerne mere realistisk.
Jeg kan også huske, at kloakscenerne i denne episode af “Zenit” omfatter
nogle motiver, jeg lånte fra Gohs. Nogle af disse scenerier er
som man kan konstatere senere blevet genbrugt i slutningen af “Klatten
Kommer”.
|