AL WILLIAMSON

Alfonso 'Al' Williamson (21. marts, 1931 – 12. juni, 2010) var en amerikansk tegner og illustrator med speciale i eventyr, westerns og science-fiction/fantasy.

Han var født i New York men tilbragte meget af sin tidlige barndom i Bogotá, Colombia, før han flyttede tilbage til USA i en alder af 12 år. I sin ungdom udviklede Williamson en interesse for tegneserier, især Alex Raymonds Flash Gordon. Han tog kunstkurser på Burne Hogarths tegnere og illustrator skole, og traf fremtidige tegnere som Wally Wood og Roy Krenkel, der introducerede ham til tegnere, der havde påvirket adventure serier. Inden længe arbejdede han professionelt i tegneserieindustrien.

Fra 1949 til 1951 bidrog Williamson med science fiction og western historier for forlag som 'American Comics Group’ (AGC), ‘Avon Publications’, ‘Fawcett Comics’, ‘Standard Comics' og muligvis 'Toby Press'. Han begyndte at samarbejde med Frank Frazetta, der ofte tuschede hans sider; og med Roy Krenkel, der ofte tegnede baggrunde.

I 1952, på opfordring af kunstnere som Wally Wood og Joe Orlando, begyndte Williamson at arbejde for ’EC Comics', et indflydelsesrigt tegneserieselskab med ry for kvalitet. Williamson arbejdede primært på ECs science fiction tegneserier Weird Science, Weird Fantasy, og Weird Science-Fantasy og illustrerede både originale historier, primært af forfatteren Al Feldstein, og adaptioner af historier af forfattere som Ray Bradbury og Harlan Ellison, men lejlighedsvis optrådte han også i EC's horror og krimititler.

Williamson arbejdede hos EC op til 1956 hvor der på grund af Comics Code kom en annullering af de fleste af virksomhedens titler. Williamsons arbejde for EC er blevet rost for sin illustrative eksklusivitet, tydeligt sådanne historier som I, Rocket, i Weird Fantasy # 20 (august 1953), med Frank Frazetta; og 50 Girls 50, i Weird Science # 20, august 1953 af Williamson og Frazetta. Hans sidste offentliggjorte historie for EC var en 10-siders serie, A Question of Time, i Shock Illustrated # 2, februar 1956, delvis rentegnet af Torres, der satte sine initialer på sidste side.

I efteråret 1956, introducerede forfatteren Larry Williamson til den fremtidige tegneserie forfatterer/redaktør Archie Goodwin. De blev venner og senere hyppige samarbejdspartnere. Williamson hjalp Goodwin med at komme ind på området tegneserier, ved at få ham til at skrive en Harvey Comics historie, The Hermit, af Reed Crandall og Al Williamson.

Fra 1955 til 1957 producerede Williamson over 400 sider i tre-til-fem-siders historier for 'Atlas Comics', 1950'ernes forløber for 'Marvel Comics', hvor han arbejdede i forskellige genrer, men primært westerns. Han fortsatte med at samarbejde med Torres og Krenkel, samt med Gray Morrow, George Woodbridge og Ralph Mayo. Med Mayo, en af de første redaktører der gav Williamson arbejde på 'Standard Comics', arbejdede Williamson på junglepige-serien Jann i Jungle # 16-17, april og juni 1957.

Fra 1958 til 1959 arbejdede Williamson for 'Harvey Comics' med tidligere EC kunstnere som Reed Crandall, Torres og Krenkel med at rentegne Jack Kirby skitser for Race to the Moon # 2-3 og Blast-Off # 1. Derudover tegnede

Williamson historier for Classics Illustrated i samarbejde med Crandall og Woodbridge; 'Canaveral Press udgivelser af Edgar Rice Burroughs bøger, tuschet af Crandall; westerns for ’Dell Comics’ og science-fiction historier for ’ACG’ herunder The Vortex i Forbidden Worlds # 69, 1958. Han arbejdede også med den tidligere EC-kunstner John Severin på the American Eagle i ’Prize Comics’ western # 109 og 113, 1955.
Williamson arbejde i årtiet var hans mest produktive i form af tegneserie arbejde og har høstet stor ros for sin høje kvalitet. Han er blevet kendt for sin perfektionisme og kærlighed til mediet. På trods af sin høje anseelse er det blevet bemærket, at hans værker i denne periode kan til tider være ujævne og uinspirerede. Williamson var single i denne periode og siges at have haft en bohemeagtig og udisciplineret livsstil.

I 1960, med mindre arbejde inden for tegneserieområdet på grund af en nedgang i branchen, gik han over til at arbejde som assistent for John Prentice på den af Alex Raymond-skabte tegneserie Rip Kirby for en treårig periode.

Han vendte tilbage til tegneserier i 1965 med at lave en historie i hver af 'Gold Key Comics' Ripley’s Believe It or Not # 1, juni 1965, The Twilight Zone # 12, august 1965 og Boris Karloff Tales of Mystery # 11, september 1965, og han hjalp lanceringen af 'Warren Publishing’s sort-hvide horror tegneseriemagasiner Creepy og Eerie med flere historier i tidlige numre og samtidig bidrage til Warrens krigs tegneseriemagasin Blazing Combat.

Han var medvirkende til at rekruttere andre tidligere serietegnere for EC som Frazetta, Krenkel, Torres, Crandall og Evans, samt tegneren Gray Morrow og forfatter-redaktøren Archie Goodwin.

I 1966 tegnede han det første nummer i september 1966 af et nyt Flash Gordon tegneseriehæfte, udgivet af 'King Features’. Williamson arbejde blev modtaget positivt af læserne, og han vendte tilbage for at tegne # 4-5 marts og maj 1967 samt omslag til # 3, januar 1967. Williamson modtog National Cartoonist Society Best Comic Book art Award for sit arbejde på denne titel. I 1967, efter den backup-funktion, han havde udført i Flash Gordon hæftet, overtog han en anden Alex Raymond serie, den langvarige Secret Agent X-9 tegneserie, i samarbejde med forfatteren Goodwin. Ved starten af deres samarbejde blev titlen ændret til Secret Agent Corrigan.

Williamson hjalp med at samle den første større bog om Alex Raymonds Flash Gordon, udgivet af Nostalgia Press i 1967 og skrev indledningen. I 1969 i Wally Woods alternative tegneseriemagasin witzend # 1 publicerede Williamson 'Savage World’, en 1956 historie oprindeligt tegnet til en Buster Crabbe tegneserie, der var blevet annulleret. Med betydelige bidrag af Frazetta, Krenkel og Torres blev historien er en førsteklasses prøve af Fleagle Gang stilen og er siden blevet genoptrykt af 'Marvel Comics' i det sort-hvide tegneseriemagasin Unknown Worlds of Science Fiction # 1, januar 1975, 'Pacific Comics’ og ’Kitchen Sink Press'. Wood ville senere skrive manuskriptet til en tre-siders historie tegnet af Williamson, 'The Tube', i et andet alternativt tegneseriemagasin, udgivet af Flo Steinberg som Big Apple Comix, 1975.

Ved udgangen af årtiet begyndte Williamson at opmuntre yngre kunstnere, som han mødte på tegneseriekonventioner, som for eksempel Bernie Wrightson, med at komme ind i tegneserieerhvervet.

Williamson arbejdede på Secret Agent Corrigan gennem 1970'erne, indtil han forlod strippen i 1980. Han vendte tilbage til ’Warren Publishing’ i 1976 og igen i 1979 for at tegne yderligere tre historier i Creepy # 83, 86 og 112. Han tegnede nogle flere historier for ’Gold Key Comics’ i Grimms Ghost Stories # 5 og 8, august 1972 og marts 1973, og The Twilight Zone # 51, august 1973, samt to mysterie historier for ’DC Comics’ i The Witching Hour # 14 maj 1971 med tucher Carlos Garzon, og House of Mystery # 185 april 1970 med Michael Kaluta.

Tegneserier historiker Les Daniels bemærkede, at ’Williamsons atmosfærefyldte teknik, der har vist subtile teksturer såvel som hårde linjer, var ikke typisk for traditionelle DC kunst ', og at redaktøren Joe Orlando' fik klager fra produktionsafdelingen over at bruge Williamson tegninger. Han tegnede forskellige Flash Gordon illustrationer. I den spirende fan bevægelse blev Williamson tidlig genstand for tegneseriehistorikere med offentliggørelsen af Jim Vadeboncoeurs Al Williamson: His Work i 1971 og The Al Williamson Collector af James Van Hise præsenteret i fanzinet Rockets Blast Comicollector i begyndelsen af 1970'erne. Prøver af hans skitser kom i forskellige fanzines i perioden. Marvel Comics begyndte regelmæssigt genoptrykningen af Williamsons 1950 Atlas Comics western historier, startende med The Ringo Kid # 1, januar1970, og Kid Colt, Outlaw # 147 juni 1970 præsenterede yderligere Williamsons tidlige arbejde for en ny generation.

Efter at have forladt Secret Agent Corrigans daglige stribe illustrerede han The Empire Strikes Back for Marvel Comics Star Wars film adaptioner med Carlos Garzon, samt den 50. udgave af den månedlige Star Wars tegneseriemagaasin. Williamson blev Lucasfilms første valg som illustrator for Star Wars avistegneserien, et projekt Williamson var blevet tilbudt år tidligere men havde afvist at tage på det tidspunkt. Han blev tilbudt Empire Strikes Back tilpasning på Lucasfilms specifikke anmodning idet George Lucas havde en høj vurdering af Williamsons EC Comics og Flash Gordon arbejde.

Idet han vendte tilbage til tegneserier på fuld tid for første gang siden 1959 begyndte Williamson at arbejde for 'Pacific Comics' i et samarbejde med forfatteren Bruce Jones for Alien Worlds titel # 1, 4, 8, og Cliff Hanger, et seks-hæfters eventyr-backup i Somerset Holmes miniserien. For 'Marvel’, illustrerede han Blade Runner og Return of the Jedi film adaptionerne. De to Archie Goodwin historier han illustreret for Epic Illustrated, Relic i # 27, 1984 og Out of Phase i # 34, 1986 er blevet anset for at være noget af hans fineste arbejde, og Williamson selv udnævnte Relic som en af hans bedste værker. Han tegnede en novelle for Timespirits # 4 og den fulde udgave af Star Wars # 98. For 'DC Comics’ tegnede han en otte-siders historie af Elliot S. Maggin for Superman # 400, oktober 1984 og han tuschede Rick Veitch på den klassiske, ofte genoptrykt Swamp Thing historie The Jungle Line i DC Comics Presents # 85 september1985.

Efter udløbet af hans kontrakt på Star Wars avis striber, fandt Williamson, at besværet med at gøre hele arbejdet pludselig blev for stressende for ham, så han reducerede drastisk sin produktion. Som en reaktion på dette foretog Williamson i midten af 1980'erne en vellykket overgang til kun at blive tuscher.

Williamson boede i Pennsylvania med sin kone Corina og lod sig pensionere da han var i halvfjerdserne og han døde den 12. juni 2010 i Upstate New York. Han har modtaget en række priser for sine præstationer inden for tegneserieområdet.

Det er Return of the Jedi, der illustrerer Williamsons arbejde i dette tema.