WALLY WOOD

Wallace Allan Wood blev født 17. juni 1927 i Minnesota. I 1944-46 var han beskæftiget i handelsflåden, og 1946-47 havde han kontrakt med luftvåbnets faldskærmstropper. Disse oplevelser inspirerede ham til hans senere tegneseriearbejde.

Derefter studerede Wood ved Minneapolis School of Art indtil han i 1948 flyttede til New York, hvor han blev håndtekster på Will Eisners ’Spirit’. Senere var han baggrundstegner på serien. I 1952 tegnede Wood sammen med Eisner de sidste episoder af ’Spirit’.

Samtidig tog Wood timer på ’Cartoonists and Illustrators School’ hvor blandt andet Burne Hogarth underviste. Allerede i 1949 bidrog han med at tegne egne serier, og herigennem mødte han Joe Orlando, som han i en periode delte studio med.

I 1951 begyndte Wood at udvikle sin egen elegante stil og da Bill Gaines ændrede EC forlagets udgivelsesprofil var det med Wood som bidragyder til skrækhæfterne ’Haunt of Fear’, ’Tales from the Crypt’, ’SchockSuspense Stories’, SF hæfterne ’Weird Science’ og ’Weird Fantasy’ samt krigshæfterne ’Frontline Combat’ og ’Two-Fisted Tales’. Det blev til cirka 20 korte skræk historier, cirka 50 med SF indhold og cirka 30 med krigstemaer.

Det er især Woods bidrag til SF hæfterne man påskønner i dag. I krigshæfterne ser man ofte en meget engageret holdning imod krigens uvæsen, som regel efter manuskript af Harvey Kurtzman.

Da EC i 1952 søsatte humormagasinet ’MAD’ med Kurtzman som redaktør viste Wood nye sider af sig selv og formåede at dreje sin stil i en mere humoristisk satirisk retning. Det var især tegneserieparodierne Wood blev kendt for, og ’Superduperman’ sidst i suiten af serier her blev der tilmed en retssag ud af.

Efter at Kurtzman forlod EC i 1955 arbejdede Wood på humormagasinerne Trump og Humbug. I slutningen af 50’erne og i 60’erne medvirkede Wood til flere avisserier, blandt andet ’Flash Gordon’ og ’Terry and the Pirates’. Han arbejdede også på DCs, Charltons og ’Marvels hæfter, således på nogle af de første numre af ’Daredevil’. I 60’erene bidrog han også til Warrens hæfter.

I 1966-67 udgav Wood sit eget magasin Witzend med bidrag fra blandt andet Gray Morrow, Ken Smith, Neal Adams, Reed Crandall og Steve Ditko. Til militæravisen Overseas Weekly skabte Wood i 1971 den blødt pornografiske men også morsomme tegneserieparodi om den naive og villige ’Sally Forth’. Wood har en forkærlighed for buttede, barmfagre kvinder, som han lader posere i mere eller mindre udfordrende stillinger.

Woods sidste betydelige serie blev den ufuldendte ’The Wizard King’. Her fortalte han et poetisk og stemningsfyldt elvereventyr i bedste Tolkien tradition. Oplægget trykt i Witzend skulle blive første del af en trilogi, og den udkom i 1978. I 1982 udkom anden del, som på grund af hospitalsophold og efterfølgende rekreation blev færdiggjort af Woods assistenter efter hans anvisninger.

Wally Wood var i den seneste del af sit liv blevet noget kynisk og desillusioneret, og denne depressive tilstand førte til, at han begik selvmord i begyndelsen af november 1982.