Søren
Spætte og Lykkevandet - en analyse
af Trygve Kvandal
først trykt i Syn og Segn
tilbage
I debatten om tegneserier har nogle underkendt deres evne til at præsentere
seriøse problemstillinger. Men i Lykkevandet ser vi på mesterlig
måde et samfund, hvor rusforgiftning, forurening, arbejdsløshed
osv. er uløste problemer.
I dette samfund er privatforbrug og lykke sammenfaldende, og pengene og
profitmotivet styrer intersubjektive relationer. Fortællingen skaber
en kritisk distance til det kapitalistiske samfund. Vi ser spætterne
leve i et samfund, som opererer i modstrid med det, som for en spætte
er sund fornuft og god moral.
Lykkevandet er fuld af frodige figurer i et mangfoldigt socialt typegalleri.
Man bemærker straks, at fortællingen ikke er til for hovedpersonens
skyld, som det ofte er tilfældet i de fleste amerikanske funny animal
serier. Tværtimod fungerer figurerne i kraft af en større
intrige - de er dele af et dynamisk mangfoldigt samfund.
Freddy Milton har formået at tilpasse Søren Spætte
til den historie, han vil fortælle. Der er ikke så meget af
de sære karaktertræk, Lantz udstyrede tegnefilmudgaven med.
Miltons spætte er bundhæderlig, og det letter læseridentifikationen
med figuren og danner normeringspunkt for læsernes vurderinger.
Søren udviser en stærk moralsk integritet, han skeler ikke
til andre og tænker ikke bare på personlig gevinst gennem
sine handlinger.
Efter at lykkevandet er blevet forbudt, diskuterer Søren med Hans
Vig.
Søren: - Vi må nok indstille produktionen. Jeg vil ikke være
med til noget ulovligt...
HansVig: - Kun salget i byen er forbudt, og da vi bare fremstiller det,
så berører det os ikke, Søren!
Søren: - Vrøvl! Hvis vi ikke fremstiller lykkevand, så
er der intet at sælge, og så sker der heller ikke noget ulovligt!
I sidste ende er det vores ansvar!
Hans Vig: - Men Bølle Grib har ingen skrupler! Han overtager markedet
og bestemmer selv prisen - er det da bedre?
Søren: - Ham om det! Jeg vil ikke tjene penge på hans måde!
Søren er lovlydig, men alligevel ikke legalist - han følger
primært sin egen samvittighed. Trods et retsligt påbud om
ikke at forlade byen drager han til Vindhøj for at standse produktionen
af Lykkevand, som Hans Vig fortsætter efter at Søren har
trukket sig ud.
Søren må også karakteriseres som en naiv figur, noget
som kommer til udtryk i mødet med smarte forretningsfolk. På
bolchefabrikken SUK grubler man over, hvordan man skal blive af med alle
poserne med pebermyntepastiller.
Søren: - Kan man ikke sælge to poser for én poses
pris?
Mikkelsen: - Så hamstrer folk bare pebermyntepastiller, og så
kan vi ikke komme af med de pastiller vi laver resten af året til
normal pris...
Søren: - Vi kan vel bare lade være med at lave flere i år?
Direktøren: - Så tjener vi heller ingen penge!!!
Søren forstår sig ikke på kapitalens logik. Han bruger
sin enkle - sommetider sunde - fornuft. Manglende kendskab til forretninger
medfører, at han går med på forslaget om at overlade
driften til den rutinerede Hans Vig. Og godtroende som han er, går
han med på svindleren Hans Vigs planer. Men kun til et vist punkt.
Når hans moralske, lovlydige indstilling for alvor trues, tager
han klart afstand fra Hans Vig.
Sørens modpol i fortællingen er Hans Vig, en figur som helt
er Miltons egen opfindelse. Hans Vigs valgsprog er som hos Micawber hos
Charles Dickens: - Noget vil vise sig. Han er aktiv og pågående
med evne til at udnytte alle situationer til egen fordel. Således
er han hurtig med at sikre sig kommerciel udnyttelse af lykkevandet.
Hans Vig er en smart og hensynsløs forretningsfører, som
let lader sig styre af profitmotivet og ellers er meget optaget af at
leve i sus og dus. Han bliver talerør for kapitalismens love...
Hans Vig: - Som jeg tænkte... Bølle Grib forbereder storproduktion...
Så må vi også udvide, hvis vi skal klare os...
Søren: - (Suk) det må vi vel...
...
Hans Vig: - Tja, nu har Bøllelykke seks typer lykkevand... det
fordyrer produktionen men øger omsætningen...
...
Hans Vig: - Anlægget er fuldautomatisk... Man har jo kun besvær
med de ansatte nu til dags... Skål!
Til Søren, som bliver retsforfulgt på grund af Hans Vigs
ulovlige fremstilling af lykkevand, han han følgende kommentar:
- Tag det roligt! Vi har råd til den bedste advokat! Penge styrer
alt! Gennem mellemmænd har vi tilmed udlånt penge til dækning
af underskuddet på byens budget! - til gode renter, naturligvis!
Vi er samfundsstøtter nu og er med til at styre udviklingen! Og
når vi diskret lader myndighederne vide, hvem der står bag
lånet, bliver sigtelsen mod dig frafaldet!
Det er tvivlsomt, om vi kan betragte Hans Vig som en skurk
i traditionel forstand, dv.s. som ond af natur. I så fald er det
her kapitalismens love, der er blevet zweite natur. Hans Vig
griber blot de chancer, som samfundet tilbyder.
På samme måde står det klart, at Søren ikke er
nogen helt i almindelig forstand, dertil er han for dum. Sørens
naive, puritanske moral er ellers blot den anden side af Hans Vigs kyniske
hedonisme, de er begge to nødvendige sociale funktioner i fortællingens
univers.
Rundt om Hans Vig kan vi gruppere nogle bipersoner, som enten fungerer
som hjælpere eller konkurrenter. Hans Vigs følgesvend, Didrik,
er en mere naiv og harmløs skurk end sin herre og mester. Didrik
kan til tider vise medfølelse og evne til moralsk eftertanke og
selvkritik. Da at han har spærret Søren inde efter ordre
fra Hans, siger han følgende: - Er det ikke lige skrapt nok at
lukke spætten inde deroppe? Det er trods alt hans grund og hans
skyld, at det hele kom i gang...
...
Det var altsammen sjovt i starten, de vi styrede tingene, Hans, men nu
er det næsten som om, at lykkevandet styrer OS...
Hans Vig og Didrik kæmper mod konkurrenterne Bølle Grib og
Sælger Sofus om kontrollen over lykkevandet. Sammenlignet med Hans
Vig er Bølle Grib en usleben skurk, som ikke har sans for mere
subtile metoder. I modsætning til Hans Vig, som ved hvordan man
udnytter systemets spilleregler til egen fordel, er Bølle Grib
mere en gangstertype.
I et stort socialt typegalleri lægger vi mærke til prædikanten
og borgmesteren. Ved siden af deres funktion i udviklingen af intrigen.
er disse to figurer skydeskive for satire over religiøs sekterisme
og politisk opportunisme.
Dyrekarikaturer er velegnede til at fremstille sociale typer, idet man
kan udnytte egenskaber, som traditionelt bliver forbundet med bestemte
dyrearter i karakteriseringen.
Hans Vig er en padde, altså en glat forretningsmand. Bølle
er en grib og grisk og nådesløs i gangsterrollen. Prædikanten
er en høj og knebrende storkefigur og borgmesteren er som hvalros
træg og magelig anlagt. I politikorpset ser vi jagende hunde og
dumme grise og i retten er der høge og falke.
Spætteungerne Tip og Top fungerer som Sørens hjælpere
og udtænker en plan for at få sat endeligt stop for lykkevandsproduktionen.
Ungerne udmærker sig ved klogskab og skarpsindighed og kompletterer
derved fint Søren som aktører. De forhindrer, at Søren
sælger grunden til Hans Vig, idet de undersøger den og opdager,
hvor vandet kommer fra. Ligesom koret i græske tragedier kommer
de med filosofiske kommentarer til handlingen.
Historien åbner med, at Tip og Top sidder på havemuren og
funderer over byens rige og mægtige personer, der passerer forbi...
Top: - Hvorfor skal nogle mennesker arbejde så hårdt, når
andre tjener deres penge let?
Situationen på arbejdsmarkedet kommenterer de sådan: - Nogle
vil gerne arbejde og tjene penge mn kan ikke få det, mens andre,
som har arbejde, gerne vil bestille noget andet...
Undervejs tænker de over salget af lykkevand: - Nogle må slide
i det for at få råd til at købe lykkevand. - Ja, og
når de har slidt, har de brug for lykkevand... - Andre tjener så
meget på lykkevandet, at de kan gå rundt og nyde livet...
Henimod slutningen af historien sidder spætterne og filosoferer...
Top: - Men er det forbudt at forsyne folk med noget, de gerne vil have?
Søren: - Det kan i al fald ikke være rigtigt at udnytte det
så groft og tjene urimeligt på det...
Tip: - Lykkevandet var sikkert en dårlig erstatning for lykke, men
nu vil folk måske prøve at finde den rigtige lykke...
Ideen med sådanne spørgsmål og svar er at aktivisere
læseren til selv at tænke over det, der sker, i stedet for
blot at indtage en passiv forbrugerholdning.
I modsætningen mellem ægte og falsk lykke er vi fremme ved
en tematisk kerne i fortællingen. Den falske lykke virker som erstatning
og midlertidig forsoning med social ulykke. Vi får en illustration
af dette, da Søren atter er på arbejdfsformidlingskontoret
uden resultat...
Søren: - Børnene må jo tro jeg er en uduelig dumrian,
når jeg ikke kan få arbejde... og det er jeg måske også...
Bølle Grib: - Er du bekymret og nedtrykt? Grib lykken! Køb
Gribs lykkevandsgrunde! Indlagt automatisk lykke!
Søren smager på lykkevandet, og snart: - Jeg MÅ have
den fornemmelse af lykke igen... Koste hvad det vil! Jeg pantsætter
mine møbler!
I fortællingen bliver borgerne tilbudt forskellige typer falsk lykke.
Vi har religionens lovning på salighed i det hinsidige, rusgifte
og andre illusoriske forbruger-lykkeformer. Under et morsomt sammenstød
mellem Hans Vig og svovlprædikanten læser vi følgende,
efter at prædikanten har testet lykkevandet...
Prædikanten: - Hvis mennesker kan bliver lykkelige på DEN
måde, hvortil hjælper så al jordisk stræben, håbet
om saligheden i det hinsidige?! Jeg trygler jer om at indstille salget
af denne vanhellige væske... Den er en trussel mod alle grundfæstede
værdier, mål og traditioner!
Hans Vig: - Vor mission er udbredelsen af lykke til masserne, og vi får
sikkert større held end dig, prædikant!
Denne hersens forbrugerlykke, som Søren kalder den, bliver en hindring
for realiseringen af den virkelige lykke. I reklamen for Bøllelykke
hedder det ironisk: - Vi kommer din lykke i forkøbet!...
Vejen til ægte lykke går gennem en politisk indsats for at
rydde ulykkelige sociale forhold til side. Mod slutningen hører
vi, at magthaverne vil etablere et forskningscenter for miljø og
trivsel i den nedlagte lykkevandsfabrik. Men Søren har ikke den
store tiltro til forandringer...
Afslutningen er flertydig og en lille genistreg fra Miltons side: I sidste
billede får vi at vide, at bolsjefabrikken SUK ligger inde med en
ny overskudsproduktion, som skal fjernes i det skjulte. Vi bliver således
mindet om, at de grundlæggende faktorer er uændrede, og at
historien for så vidt godt kan gentage sig. Den åbne udgang
bliver understreget af, at tegneren spørger: Er enden her?
Freddy Milton definerer tegneserier som karikaturer i episk sammenhæng.
Denne definition peger ifølge Milton på noget, som tegneserier
har frem for andre udtryksformer, nemlig overdrevne elementer sat sammen
med et episk forløb. Definitionen er i al fald dækkende for
Miltons praksis i Lykkevandet. En anden sag er, at definitionen bliver
alt for normativ og trang, hvis den skulle bruges til at beskrive tegneserien
som udtryksform. En dokumentarisk tendens har gjort sig gældende
i tegneserien som i den litterære fortællekunst. Nogle har
forsøgt at tegne fotografisk-naturalistisk, gerne som illustration
af dokumentarisk materiale. Men man kan også som Milton hævde,
at film og TV er bedre til at gengive en naturalistisk skildring..
Når det gælder tegneseriens informationsværdi, så
er den vel afhængig af, hvordan den udnytter karikaturer og fantastiske
elementer. I Lykkevandet tjener karikaturen, som vi har set, til at fremhæve
og tydeliggøre træk fra vort samfund. Når det drejer
sig om at vise sociale sammenhænge spiller karikaturen ind, men
her er det vel korrekt at sige, at det stærke realistiske præg
bliver etableret mere uafhængigt af karikaturer og fantastiske indslag,
ikke mindst gennem dialogen.
Alt i alt har Freddy Milton vel fundet frem til en form og en fortællemåde,
som tillader avanceret brug af tegneseriens virkemidler. Når dertil
lægges, at layout, figurudtryk og kolorering er i top, foruden at
historien er engagerende, bliver resultatet førsteklasses.
Det er ellers en interessant pointe, at farverne i albummet ikke blot
fungerer dekorativt. Generelt set er de med til at underbygge det, som
bliver fortalt, ved at karakterisere personer og miljø - et eksempel
på det er den sortklædte prædikant. Faktisk er farvelægningen
til tider mere subtil, idet farverne formidler en stemning, som ikke direkte
kan aflæses af teksten eller tegningerne. Brugen af sorte silhuetter
på en rød baggrund peger således frem mod kommende
farer og uheld.
Måske kan dette album åbne nogle øjne hist og her for
tegneserien som udtryksform. Har har vi foran os en tegneserie, som både
er informativ og underholdende, som stimulerer såvel tanken som
følelserne og fantasien.
Trygve Kvandal
tilbage
|