SHELTER CHANTAL MONTELLIER Chantal Montellier (f. 1. august 1947, Frankrig) er en fransk tegneserieskaber, kendt for sine stemningsfulde tegneserier om desillusionerede og bittre mennesker i et koldt betonmiljø. Hun studerede kunst i Saint-Étienne i seks år og begyndte at undervise i brugskunst i 1969. Det samme år begyndte hun på maleri og i 1972 lavede hun illustrationer til venstrefløjspublikationer som Le Combat Syndicaliste, L'Humanité Dimanche, France Nouvelle, La Nouvelle Critique, Révolution, Maintenant, L'Autre Journal og Le Matin de Paris. Hun lavede sine første tegneserier i 1974 for Métal Hurlant, Canard Sauvage og kvindemagasinet Ah! Nana. I sidstnævnte udgav hun de første sider af Andy Gang, en serie, der blev videreført i Métal Hurlant fra 1978. Hendes noveller til dette blad blev samlet i flere albums af Les Humanoïdes Associés, som 1996 (1978), Shelter (1980), Wonder City (1983), L'Esclavage c'est la liberté (1984) og Odile et les crocodiles (1984). Fra 1978 var hun en bidragyder til À Suivre med historier som Hôpital Bellevue og Virginia Woolf, men især hendes Julie Bristol-serie fra 1989. Denne serie blev samlet i bogform af Casterman og Dargaud mellem 1990 og 1994. Montellier udgav desuden flere bøger hos Futuropolis: Les Rêves du fou (1981), Le Sang de la Commune (1982), La Toilette (1983) og Un Deuil blanc (1987). For Dargaud lavede hun også Voyages au Bout de la Crise og Paris sur Sang: Mystère au Père-Lachaise. Efter årtusindskiftet har Montellier arbejdet for forlag, lavet illustrationsarbejde og bidraget med historier til Psikopat. Hun vendte tilbage til politiske tegneserier efter at have fokuseret på at skrive og arrangere workshops i flere år, da Éditions Denoël udgav Les Damnés de Nanterre i 2005. I det følgende år udgav La Boîte à Bulles antologien Sorcières, mes soeurs, mens Actes Sud udgav Tchernobyl, mon amour, tyve år efter atomkatastrofen i Tchernobyl. I 2008 arbejdede Montellier med David Mairowitz om en adaption af Kafka-historien Le Procès til MetroMedia. Chantal Montellier bruger en æstetisk fotografisk stil, der viser inspiration af en tidlig Jacques Tardi. |