KRAMLER OG SÆTTER Det var naturligvis himmelråbende naivt af mig at deltage i konkurrencen med en serie som de fleste ville betegne som Disney-inspireret. At stilen blev anvendt af mange andre selskaber er i den forbindelse irrelevant, i Danmark kender man kun Disney som eksponent for den design. At det i særklasse kulturfornemme forlag Gyldendal skulle lade en Disney-inficeret ’merkantil’ design vinde en præmie var selvfølgelig helt ude i hampen. Jeg var noget mere naiv dengang. Undertiden fik vi besøg på Gimle af Morten Hesseldahl, der skrev manuskript til Henrik Rehr og Niels Rolands serie Danmark Besat og et par andre titler, men Morten avancerede hurtigt til ledende positioner i højere kulturelle luftlag som forlagsredaktør og avisredaktør inden han gik videre til Danmarks Radio og Det kongelige Teater. Nu er han tilbage på Gyldendal som direktør. Mortens liv er fyldt med vurdering af andre menneskers kreative produktioner, og allerede i 1991 havde han fået foden inden for hos Gyldendal som formand for bedømmelseskomiteen der. Han skrev: ’Tak for Ramler og Sætter, der desværre ikke gik hen og vandt konkurrencen. Professionelt er der jo ikke en finger at sætte på serien, skønt vi alle tre i komiteen af strikse dommere syntes, at figurerne var en tand for kolde i det. Dommerne havde for så vidt ret. Figurerne var en tand for kolde i deres design. Jeg havde med vilje prøvet at distancere mig til noget Disneyagtigt og tillempet noget i retning af kaninerne i Watership Down. Harernes navne kommer fra jagtsprog, hvor de er betegnelser for hanharen og hunharen. |