ØRNENS SØN

MICHEL FAURE

Michel Faure (f. 7. juni 1947, Frankrig) Frankrig
Efter sine kunststudier blev Michel Faure sendt til Madagaskar til militærtjeneste. Han blev der i ti år og udgav sin første tegneserie 'Héry' i 1975. Tre år senere bosatte han sig på øen La Réunion og begyndte at arbejde for Havas agentur.

Som freelancer lavede han adskillige illustrationer og tegneserier efter manuskripter af Daniel Vaxelaire til Télé 7 Jours. Hans ugentlige tegneserie, kaldet 'Aventures dans l'Océan India', blev samlet i album af Arts Graphiques Modernes i 1978 og 1979.

Efter at have opdaget Frank Frazetta's arbejde tegnede Faure 'Adam ou la Colère de Dieu', senere udgivet af Glénat under navnet 'Dieu, sa Fille et l'Homme'. For denne samme udgiver producerede han 'Moïse' i 1983. Faure sluttede sig til et team undervandsarkæologer, der inspirerede ham til at lave 'John Bowen' og 'Captain Avery', to sørøvertegneserier med scripts fra Lizé i 1983 og 1984.

Faure arbejdede også med tegneserier for børn. Hans tegneserie 'L'Étalon Noir' (Den sorte hingst), med manuskript af Robert Génin og baseret på Walter Farleys bøger og blev trykt i Le Journal de Mickey. Derudover lavede han tegneserieversioner af Lamorisse's 'Crin Blanc' med manusforfatteren François Corteggiani i 1988. I midten af ​​1980'erne startede han serien 'Les Fils de l'Aigle' (Under trikoloren hos Serieforlaget og Ørnens søn hos Arboris. Jeg oversatte udgaven for Arboris) igen i samarbejde med Vaxelaire. Denne serie blev oprindeligt udgivet af Hachette, men blev senere videreført på Les Humanoids Associés, Arboris og til sidst Theloma.

Sammen med Nicole Nord vendte han tilbage til en af ​​sine første inspirationskilder, Bibelen og startede sagaen 'L'Ange' hos Les Humanoïdes Associés. Senere gik han sammen med Corteggiani igen og producerede den humoristiske 'L'Île au Trésor' (Skatteøen) efter roman af Robert Louis Stevenson. I 1992 adapterede han endnu en roman, denne gang Joseph Kessels 'Le Lion', skrevet af Alain Bouton og udgivet i Okapi. Det følgende år medvirkede han i et antologialbum hos forlaget Vents d'Ouest, igen med et pirattema, og producerede 'Vercors' hos Okapi med Mathilde Ferguson and Alain Bouton.

Mellem 1996 og 1998 illustrerede han Elsa-trilogien i samarbejde med Makyo for Glénat. Også med Makyo lavede han den tredje cyklus af 'Balade au Bout du Monde' historien (Verdens ende). I 2003 deltog han i Frank Girouds 'Le Décalogue' projekt, i hvilket han illustrerede det niende album. Samme år skabte Faure serien 'Le Maître de Peinture' med Makyo og Frédéric Richaud hos Glénat.