JEAN-CLAUDE MEZIERES

Jean-Claude Mézières blev født den 23. September, 1938 i Paris hvor han senere også studerede brugskunst sammen med Jean Giraud. Mens han stadig gik på kunstskole arbejdede han for flere magasiner, blandt andet Coeurs Vaillants. Til dette blad tegnede han og Giraud korte western historier i 1953-1954. I de følgende år bidrog han også til magasiner Bonjour Philippine, Fripounet et Marisette og Spirou, samt bøger og reklamer.

Mézières aftjente sin værnepligt i Tlemcen, Algeriet. Efter sin tjeneste fandt han ansættelse hos Studio Hachette i 1961. Der arbejdede han som en lay-out mand og som en illustrator til bogserien 'L'Histoire des Civilisations’, sammen med Jean Giraud. Mézières og Giraud sluttede sig derpå til Benoît Gillain reklamebureauet i 1963.

Hans passion for det amerikanske gamle western og cowboy liv førte ham til at rejse til USA i 1965. Han arbejdede på en ranch i Montana og blev til sidst genforenet med sin barndomsven Pierre Christin i Salt Lake City, Utah. I denne periode lavede han illustrationer til et lille reklamebureau og for mormonbørnenes magasin Children’s Friend. Han gik også sammen med Christin om at producere nogle korte tegneserier til bladet Pilote i Frankrig.

Mézières og Christin har gjort rede for deres erfaringer fra deres ophold i USA i flere artikler og bøger. Men deres samarbejde kom til at blomstre, da de startede deres serie om rum-tids agenterne Valentin og hans veninde Linda. På det tidspunkt havde Mézières allerede publiceret flere korte serier i magasinet Pilote til manuskripter af Christin (Linus), Fred, Reiser, Lob og Goscinny. Han havde også lavet den fortsatte story 'L'Extraordinaire et Troublante Aventure de M. Auguste Faust’ med Fred som manuskriptforfatter.

Den første episode af ’Valerian: Agent Spatio-Temporal’ sagaen dukkede op i Pilote i 1967. Siden da har Mézières arbejdet næsten udelukkende på denne space opera, som også blev samlet i en række albums fra Dargaud siden 1970. En animerede tv-serie, 'Time Jam: Valerian & Laureline', blev lanceret i 2007.

Oprindeligt inspireret af den amerikanske tegner Jack Davis og hans karikerede stil udviklede Mézières senere en semi-realistisk stil til sin antihelt. Han prydede Christins ofte politiske temahistorier med innovative designs af skabninger, futuristiske og byer og rumskibe, der har påvirket en bred vifte af kunstnere og filmskabere, herunder George Lucas på 'Star Wars'. I de senere år har Mézières også bidraget til flere filmprojekter med eksklusivt design. Luc Besson lavede omsider en filmudgave af Linda og Valentin i 2016.

Ud over Valerian har Mézières og Christin arbejdet sammen på en one-shot, ’Lady Polaris’ fra Autrement, 1987 og på 'Canal Choc’ serien fra Les Humanoïdes Associés, 1990. For sidstnævnte var Mézières var primært vejleder; tegningerne blev udført af hans elever Hugues Labiano, Philippe Aymond og Philippe Chapelle.

I slutningen af 1980'erne begyndte Mézières at eksperimentere direkte med farver, hvilket resulterede i nogle noveller til Metal Hurlant.

For Le Monde var han en tilbagevendende illustrator på ‘Heures Locales’ spalten i 1993. Jean-Claude Mézières har også undervist i tegneserieproduktion ved universitetet i Paris, Vincennes, som blev overværet af kunstnere som André Juillard og Régis Loisel.

Mezieres besøger stadig USA for at opleve livet på landet.

Min løbende undskyldning med at drage ukendte serier frem af glemslen holder naturligvis ikke en meter hvad angår Mezieres. Jeg syntes dog ikke helt han kunne undværes i denne sammenhæng, så jeg nøjes med at aftrykke den korte historie fra Sejd, som jeg i sin tid fik lov til at bruge. Jeg har i sin tid forsynet den med gråtoneraster. Det var dengang man skar stykker ud af store gennemsigtige ark med prikker, der havde klister på bagsiden. Det er en teknik fra samme generation der fostrede Letraset gnubbebogstaverne og senere fotosatsteknikken og de papirmontager, der fik typograferne op i det røde felt med arbejdsnedlæggelser. Men det er efterhånden længe siden…