STENSTADEN

LEIF ALMQVIST

Leif Almqvist blev født i 1949 i 'Värmlands Skove'. Han flyttede til Stockholm i slutningen af ​​1960'erne, hvor han kom ind på Teckningslärerinstitutet (TI) på Konstfack. I løbet af denne periode havde Robert Crumb og underground serierne slået igennem i kunstneriske kredse, og disse inspirerede Almqvist, da han skrev serier i flere af de blade, der blev udgivet af Konstfack i løbet af denne tid.

Sammen med andre venstreorienterede serieskabere - Johan Höjer, Ulf Frödin og Anders Hamlin – dannede de sammenslutningen Comix Nostra, der bl.a. udgav serier i bladet Mullvaden (Revolutionære Marxisters Forbund). Da Mullvaden 1974 blev efterfulgt af den trotskistiske internationale, begyndte Almqvist at offentliggøre tegninger i hvert nummer af bladet, som han fortsatte i mange år. Comix Nostra udgav også et tegneserie-fanzine. Det var generelt et kollektivt arbejde, hvor serien blev signeret af to eller flere medlemmer.

Comix Nostra voksede og blev den kollektivt-lignende freelance gruppe Nostra i midten af ​​1970'erne. Nostra omfattede ikke blot kunstnere, men også fotografer, forfattere og journalister. Nostras serie skaber blev fortalt i 1979 i foreningen Fria Serier, startet på initiativ af Magnus Knutsson. Leif Almqvist blev sammenslutningens bestyrelsesformand.

Fria Serier gav albumserien Mammut og Mammut Special i 1979-83. I Mammut udgav Almqvist også serier under underskriften Elmer. I nr. 1 debuterede Elmers troll-lignende opvarmningsvin, Jolgöbben, i senere tal kaldet både Jölgobben og Böljoggen. Den absurde humor-serie blev delvis inspireret af George Herrimans Krazy Kat. I Mammut # 4 kom en helt anden type serier fra Elmers pen - Tanic Fas 3C, en dystopisk videnskablig fiktionshistorie på femten sider. Endnu en side viste Almqvist i den groteske familieserie Færdig! med skript af Gunnar Wall i Mammut nr. 6.

Almqvists album Stenstaden var en socialt realistisk ungdomsserie med overnaturlige elementer. Serien handler om, hvordan den trettenårige Jerry opdager, at han med sine øjne kan forfølge folk, han ikke kan lide - men han kan ikke kontrollere sin evne. Stenstaden var planlagt til at blive udgivet som et Comix Nostra album, men under produktion blev Fria Serier dannet, og den blev i stedet udgivet som den 48-sidede Mammut Special nr. 4 1979.

I 1987 gæsteoptrådte Almqvist med humorserien Gonzalez i DNserien. 'Gonzalez' var en let og traditionel familieserie, men havde mørkere undertoner og handlede om en fattig familie, der bor i en shanty by i et sydamerikansk militært diktatur. Flere af Dagens Nyheds læsere hørte om avisen og ønskede at se en fortsættelse af serien, men Almqvist svarede så, at han 'ophørte med serier'.

Almqvist var i hvert fald i 80'erne en kyndig fortaler for franske tegneserier i Nisse Larsson: 'Svenska serietecknare', Alfabeta 1992, og han arbejdede også med oversættelse og tekstning af franske Seriealbum som Lauziers liv 'Sånt är livet' (1984) og 'Rottens flykt' (1985), Margerins 'Schyssta Bananar' (1984) samt Tardi's 'Salamandens hemlighet' og 'Monstret i Saint-Martin kanalen' (1986).

Som tegneserieskaber har Almqvist brugt meget forskellige vinkler. Hans serieproduktion i særdeleshed omfatter mange, vidt forskellige stilarter, både hvad angår tekst og billeder. For sin kollektive indsats blev han tildelt svenske Serieakademins diplom i 1988.

Almqvist arbejdede også på Aftonbladet, tegnede for forskellige fagblade og har illustreret en håndfuld bøger.