JOHN SEVERIN

John Powers Severin (26. december 1921 – 12. februar 2012) var kendt for sit arbejde med EC Comics, primært på krigserierne Two Fisted Tales og Frontline Combat og for Marvel Comics især dens western og krigstegneserier samt for sine bidrag gennem 45 år til det satiriske magasin Cracked. Han var en af de tegnere der stiftede Mad i 1952.

John Severin blev født i Jersey City, New Jersey og var teenager i Bay Ridge, Brooklyn, New York, da han begyndte at tegne professionelt. Mens han gik i gymnasiet bidrog med tegninger til ’The Hobo News’ for betaling af én dollar pr tegning. Severin mindedes det i 1999:

’Jeg kunne nogle gange sælge 19 eller 20 af dem om ugen. Ikke hver uge, naturligvis. Men jeg havde ikke et regulært job til at klare mig gennem gymnasiet. Jeg behøvede ikke at få et job. Jeg hadede at arbejde, skal jeg sige dig. Jeg behøvede ikke at få et job, fordi jeg var i high school’.

Severin deltog i High School of Music & Art i New York, sammen med fremtidige EC Comics kunstnere som Harvey Kurtzman, Will Elder, Al Jaffee og Al Feldstein. Efter eksamen fra High School of Music & Art i 1940 arbejdede han som maskinarbejderlærling og blev derefter indrulleret i hæren hvor han gjorde tjeneste i Stillehavet under Anden Verdenskrig.

’Jeg havde besluttet at udstille nogle malerier i en High School of Music and Art udstilling for alumner. Charlie Stern stod for det, så jeg gik hen for at besøge ham på hans atelier. Han var ’Charles’ fra Charles William Harvey Studio, de andre to var William Elder og Harvey Kurtzman. De spurgte mig, om jeg vil gerne leje en plads hos dem der. Det gjorde jeg og begyndte at arbejde hos dem.
Da Charlie rejste blev jeg den tredje mand, men de ønskede ikke at ændre det til John William Harvey Studio, så de droppede helt navnet. Harvey lavede tegneserier, Willie og Charlie lavede reklame ting, og jeg sluttede mig bare til dem. Jeg lavede designarbejde, logoer til legetøjsæsker, logoer til slik og kort, der skulle indgå i slikæskerne.’

Inspireret af de hurtige penge ville Kurtzman ville lave supplerende reklame opgaver med én sides Hey Look! gags til redaktør Stan Lee hos ’Timely Comics’. Severin oparbejdede tegneserieprøver tuschet af Elder. I slutningen af 1947 gav forfatteren-tegner-redaktør teamet Joe Simon og Jack Kirby hos ’Crestwood Publications’ dem deres første job.

Da det ikke var almindelig praksis at kreditere tegneserier skabere på denne tid er en omfattende liste over hans tidlige arbejde vanskelig at fastlægge, men Severins første bekræftede arbejde med tegneserier er to historier offentliggjort samme måned: En ti siders Boy Commandos eventyr The Triumph of William Tell i ’DC Comics’ Boy Commandos # 30; og en otte-siders western historie Grinning Hole in the Wall i ’Prize Comics’ Prize Comics western vol. 7, # 5, begge i december 1948, som han begge skitsede og sidstnævnte også tuschede.

Op til 1955 tegnede Severin et stort antal historier for sidstnævnte seriemagasin og andre western serier fra Prize, og som skitsetegner skabte han med en ukendt manuskriptforfatter den langlivede indianske American Eagle i Prize Comics western vol. 9, # 6 fra januar 1951, tuschet af sin high-school klassekammerat og nu professionelle kollega Will Elder.

Omkring dette tidspunkt lavede Severin sit første bekræftede arbejde for to udgivere med hvem han længe ville være forbundet, ’Marvel Comics’ og ’EC-Comics’. For det fremtidige Marvel Comics skitsede han en syv-siders romantik tegneserie My Heart havde No Faith i Timely Comics’ Actual Romances # 1 fra oktober 1949.

For ’EC Comics’ brød han igennem med en syv-siders War Story i Two-fisted Tales # 19 fra februar 1951 og fortsatte med at arbejde sammen med sin ven Elder som inker, navnlig på science fiction og krigsserier. Severin tegnede historier for både Two-Fisted Tales og Frontline Combat. Da Kurtzman droppede krigserierne for at afsætte mere tid til Mad blev Severin eneste kunstner på Two-Fisted Tales i fire numre og skrev selv nogle historier. Han illustrerede også historier skrevet af vennen Colin Dawkins og den fremtidige Mad art director John Putnam. Severin og Dawkins var de ukrediterede medredaktører på Two-Fisted Tales # 36-39.

Severin og Elder forlod til sidst hinanden som et team på EC. De var begge i gruppen af de fem oprindelige kunstnere, der lancerede redaktør Harvey Kurtzmans satiriske vartegn Mad sammen med Kurtzman, Wally Wood og Jack Davis. Severin dukkede op i ni af MADs første ti numre, hvor han tegnede ti indlæg mellem 1952 og 1954. I henhold til oplysninger fra både Severin og Kurtzman blev de to uenige over den kritik Kurtzman foretog i denne periode. Det var Kurtzman der foreslog, at Severin skulle tusche med pen i stedet for pensel. Selv om Severin sidst fulgte dette råd i sit senere arbejde var han irriteret på Kurtzman dengang, for denne og andre bemærkninger, og afslog videre samarbejde med ham. Kurtzman insisterede på at lave layouts for alle tegnerne, hvilket nogle var bitre over, herunder Severin.

Severins evne til at tegne folk af forskellig nationalitet overbevisende var stærkt beundret af hans kolleger lige som hans blik for autentiske detaljer. Ved Severins død husker forfatter Mark Evanier ’Jack Kirby plejede at sige, at når han skulle finde nogle historiske dragter eller våben til en historie var det var lige så godt at bruge en John Severin tegning som det var at finde et foto af den virkelige ting. De laver ikke folk sådan længere’.

Efter nedlæggelsen af EC s tegneserie linje i kølvandet på fremkomsten af the Comics Code i midten af 1950'erne begyndte Severin at arbejde for ’Atlas Comics’, 1950'ernes forløber for ’Marvel Comics’. Sergent Barney Barker, tegnet af Severin, var Atlas’ svar på Sgt. Bilko.
Kunstner og farvelægger Stan Goldberg, en kollega i selskabet, mindedes det i 2005:

’Jeg var kendt som virksomhedens Bullpen med en masse kendte kunstnere, der arbejdede deroppe på det tidspunkt. Vi havde vores møder deroppe indtil omkring 1958 eller 1959. Det var de fyre der rent faktisk arbejdede fra ni til fem og sad der en almindelig arbejdsdag, og ikke de freelance fyre, der ville komme forbi og aflevere deres arbejde. De var næsten en hall-of-fame gruppe mennesker. Der var John Severin, Bill Everett og Carl Burgos. Der var alle tiders store Joe Maneely Vi arbejdede alle sammen, alle farvelæggerne og korrekturlæsere, håndteksterne og tegnerne. Vi havde en fantastisk tid’.

Efter ’Atlas’ skiftede til at blive ’Marvel Comics’ i 1960'erne, udførte Severin omfattende arbejde som skitsetegner, tuscher eller begge dele på sådanne serier som The Incredible Hulk, Conan the Barbarian, og Captain Savage. Herb Trimpe, den oprindelige Hulk skitsetegner i denne periode som tegneseriefans og historikere kalder the Silver Age of Comics, sagde i 2009: ’Jeg var begejstret, når John Severin tuschede mine ting, for jeg kunne lide at arbejde for EC Comics, og han var et af mine idoler’. Som tuscher udgjorde Severin sammen med skitsetegner Dick Ayers et berømmet parløb på World War II serien Sgt. Fury and his Howling Commandos, der begyndte med # 44 juli 1967. I 1970'erne samarbejdede han med sin søster, farvelæggeren Marie Severin, på Marvels sværd og trolddom serie, King Kull.

I denne periode var han langt den mest produktive bidragyder til det satiriske ’Cracked’ magasin med tegnede tv og film parodier sammen med andre bidrag, herunder de fleste af bladets omslag.

For ’Warren Publishing’ i 1970'erne tegnede Severin til de sort-hvide tegneseriemagasiner Blazing Combat og Creepy. Severin bidrog desuden til Topps’ linje med tyggegummi samlekort. Han var en af de kunstnere på Joe Kuberts selv-offentliggjorte Sojourn serie i 1977. Hans 1980'er arbejde for ’Marvel’ inkluderede The ’Nam, What The-- ?! og Semper Fi.

Circa år 2000 mindedes forfatter Jeff Mariotte i 2002 at Severin ringede til Scott Dunbier, en grupperedaktør på ’DC Comics’ WildStorm afdeling, og sagde, at han var ude på at lave tegneserier igen efter at have arbejdet primært til Cracked på det tidspunkt. ’Jeg kom til at passere forbi Scotts kontor da han lagde røret, og han lød himmelfalden da han fortalte mig, at John Severin ønskede at lave noget med os. Jeg sagde noget lignende som ’Novra, en desperado historie af Severin ville være stort’, med henvisning til Mariottes western miniserie for DC. ’Scott var enig. Vi havde brug for at skynde os, inden han blev snuppet af en anden, så jeg gik hjem og udarbejdede et forslag natten over. Vi havde sendt ham, lige efter den første samtale, kopier af de originale Desperadoes bøger. Det blev fulgt op af forslaget den næste dag og han kunne lide hvad han så og ønskede at spille sammen med os igen’. Dette førte til at Severin tegnede efterfølgeren til miniserien Desperadoes: Quiet of the Grave.

Severin illustrerede den kontroversielle 2003 Marvel serie Rawhide Kid, en munter parallel univers western der genfødte den fredløse helt som en kikset men stadig formidabel seksløberskydende bøsse. Severin, der havde tegnet for Atlas i 1950'erne, modbeviste rygter om, at han ikke havde kendt til emnet, sagde på tidspunktet for premieren på første nummers udgivelse, ’The Rawhide Kid er ret androgyn i denne historie. Det kan være noget af en nedtur for nogle af de gamle fans af Rawhide Kid men der er en masse sjov, og han er stadig en hård banan’. I 2000'erne, bidrog Severin til ‘Marvel’s The Punisher, ‘DC Comics’ Suicide Squad, American Century, Caper og Bat Lash foruden ‘Dark Horse Comics’ Conan, B.P.R.D. og Witchfinder.

Severin blev optaget Will Eisners Award Hall of Fame I 2003. Han døde i sit hjem i Denver Colorado den 12. februar 2012 i en alder af 90 år. Han efterlod sin hustru gennem 60 år, Michelina, ligesom sin tegneseriekollega, søsteren Marie Severin og seks børn.

Severin er her repræsenteret med et af sine arbejder for Gilbertons Classic Illustrated, The last of the Mohicans. Alle James Fenimore Coopers indianerfortællinger findes i Illustrerede Klassikere udgaver. De var standardlæsning på drengeværelserne i bogform i generationer, men nu er det vist kun Den sidste Mohikaner som er kendt, uden tvivl på grund af nogle filmudgaver.