KRAZY KAT

GEORGE HERRIMAN

George Joseph Herriman (22. august 1880 - 25. april 1944) var en amerikansk tegneserieskaber bedst kendt for tegneserien Krazy Kat (1913-1944). Mere indflydelsesrig end populær, havde Krazy Kat et publikum blandt kunstnerne. Gilbert Seldes' artikel 'The Krazy Kat who walks by himelf" var det tidligste eksempel på en kritiker fra finkulturen, der ofrer en tegneserie seriøs opmærksomhed. The Comics Journal satte serien øverst på sin liste over de største tegneserier fra det 20. århundrede. Herrimans arbejde har haft en primær indflydelse på tegneserier som Will Eisner, Charles M. Schulz, Robert Crumb, Art Spiegelman, Bill Watterson og Chris Ware.

Herriman blev født i New Orleans, Louisiana, af mulat-kreolske forældre og voksede op i Los Angeles. Efter sin studentereksamen i 1897 arbejdede han i avisindustrien som illustrator og gravør. Han flyttede videre til satiriske tegninger og tegneserier - et medium i sin barndom - og tegnede i 1903 en række striber, blandt andet Lariat Pete, der blev den første avisstrip McClure Syndicate samme år distribuerede over hele USA. Den stoppede dog efter syv episoder.

Derefter blev Herriman ansat ved New York Journal. De første tegneseriesuccesser fulgte dog først to år senere med Major Ozone's Fresh Air Crusade, Rosy-Posy, Grandma's Girl og Bud Smith. Derefter fulgte Baron Mooch i 1907 og The Dingbat Family i 1910. Under denne strip indførte Herriman den 17. august en anden smal strip, der blev helliget de dyr, der allerede tidligere var dukket op i hovedserien. Dermed var Krazy Kat født, men der skulle gå tre år indtil den 28. oktober 1913, før figuren fik sin egen uafhængige hverdagsstrip. Den 23. april 1916 fulgte søndagssiden.
Krazy Kat var præget af en enkel næsten surrealistisk stil som understøttede de absurde gags.

Krazy Kat blev bemærket for dens poetiske dialektiske tunge dialog; dens fantastiske, skiftende baggrunde og dens dristige, eksperimentelle sidelayouter. I seriens hovedmotiv angreb Ignatz Mouse Krazy med mursten, som den naive, androgyne Kat tolkede som symboler for kærlighed. Efterhånden som båndet udviklede sig opstod en slags kærlighedstrekant mellem Krazy, Ignatz og Offisa Pupp.

Herriman levede det meste af sit liv i Los Angeles, men tog på hyppige ture til Navajo ørkenen i det sydvestlige USA. Han blev tiltrukket af landskabet i Monument Valley og Enchanted Mesa og lavede Coconino County som baggrund for ​​sine Krazy Kat striber. Han gjorde meget brug af Navajo og mexicanske temaer og motiver med skiftende ørkenbaggrunde. Han var en produktiv tegneserieforfatter, der lavede et stort antal striber og illustrerede Don Marquiss' poetiske bøger om Archy og Mehitabel, en baggårdskat og en kakerlak. 

Avismagnaten William Randolph Hearst var en fortaler for Herriman og selv om Krazy Kat højst gik i 35 dagblade samtidig, gav Hearst ham en livstidskontrakt med King Features Syndicate, som garanterede Herriman en behagelig forsørgelse og et forum for hans arbejde trods mangel på popularitet.

De præsenterede sider er fra en dansk udgave 1996, der samlede søndagssiderne fra oktober 1936 til december 1937 i Edmondt Jensens fordanskning.