JOE KUBERT

Joe Kubert (den 18. september 1926 i Jezierzany, Polen – 12. august 2012 i Morristown, New Jersey).
Kubert blev født i en jødisk familie i en stetl kaldet Yzeran (Jezierzany), i sydøst Polen, nu Ukraine. Han var søn af Etta (født Reisenberg) og Jacob Kubert. Han emigrerede til Brooklyn, New York, USA, i en alder af to måneder med sine forældre og sin to-og-en-halv-årig søster Ida. Opvokset i øst New York, søn af en kosher slagter, begyndte Kubert at tegne i en tidlig alder, opmuntret af sine forældre.

I sin indledning til sin grafiske roman Yossel skrev Kubert:
’Jeg fik mit første betalte job som tegneserietegner, da jeg var elleve eller tolv år. Fem dollars pr side. I 1938 var det en masse penge’. En anden kilde, der udnytter citater fra Kubert, siger at i 1938 opfordrede en skolekammerat, der var i familie med Louis Silberkleit, en leder på MLJ Studios (det fremtidige Archie Comics) Kubert til at besøge virksomheden, hvor han begyndte en uofficiel lærlingeuddannelse og i en alder af 12 ’fik lov til at tusche et hastejob efter skitser af Bob Montanas teenage humorserie Archie’. Forfatter David Hajdu, som interviewede Kubert og andre tegneseriefagfolk til en bog i 2008, rapporterede dog, at ’Kubert har fortalt varierende versioner af historien om sin introduktion til tegneserier i en alder af ti, undertiden er det på et tegneseriestudio drevet af Harry ’A’ Chesler, undertiden på MLJ, men MLJ ikke påbegynde virksomheden før 1939, da Kubert var tretten’.

Kubert gik på Manhattans High School of Music and Art. I løbet af denne tid tog han og klassekammeraten Norman Maurer, en fremtidig samarbejdspartner, nogle gange ud af skolen for at besøge forlag. Kubert begyndte at forberede sit håndværk på Chesler studie, en af dem der sammensatte tegneseriebilag i mediets tidlige dage for at levere outsourcede tegneserier til udgivere.

Kubert første kendte professionelle job var skitsetegning og kolorering af en seks-siders historie Black-Out med hovedpersonen Volton i ’Holyoke Publishing’s Catman Comics # 8 marts 1942 også anført som bind 2, # 13. Han fortsatte med tegning af de næste tre numre og udførte snart lignende arbejde for ’Fox Comics’ Blue Beetle. Han påtog sig andre færdigheder og begyndte at farvelægge ’Quality Comics’ genoptryk af fremtidens industrilegende Will Eisners The Spirit, en syv-sider tegneserie, der løb som en del af et dagblads søndagsbilag.

Kuberts første arbejde for ’DC Comics’, hvor han ville tilbringe meget af sin karriere og producere nogle af sine mest bemærkelsesværdige bidrag, var skitsearbejde og farvelægning af en 50-siders Seven Soldiers of Victory superhelte-team historie i Leading Comics # 8 i efteråret 1943, udgivet af en ’DC’forgænger selskab, ’All-American Publications’. Gennem hele årtiet, ville Kuberts serier kunne ses i tegneserier fra ’Fiction House’, ’Avon’, og ’Harvey Comics’, mens han på anden måde arbejdede for ’All-American’ og ’DC’. Kuberts længevarende arbejde med Hawkman figuren begyndte med historien The Painter og $ 100.000 i Flash Comics # 62 februar 1945. Kubert tegnede adskillige Hawkman historier for af denne serie samt i All Star Comics. Han og Irwin Hasen tegnede debuten af Injustice Society i All Star Comics # 37 oktober 1947 i en fortælling skrevet af Robert Kanigher. Kanigher/Kubert holdet skabte Thorn i Flash Comics # 89, november 1947.

I 1950'erne blev Kubert chefredaktør for ’St. John Publications’, hvor han, hans gamle klassekammerat Norman Maurer og Normans bror Leonard Maurer producerede de første 3-D tegneserier, startende med tre Dimension Comics # 1 september 1953 der bød på Mighty Mouse. Ifølge Kubert solgte det bemærkelsesværdige 1,2 millioner eksemplarer til 25 cents stykket på et tidspunkt, hvor tegneserier koste 10 cents.

Hos ’St. John’ skabte forfatteren Norman Maurer og Kubert den langlivede figur Tor, en forhistorisk menneskelig hovedperson, der debuterede i tegneserien 1.000.000 Years Ago i september 1953. Tor gik straks videre til at blive stjerne i 3-D Comics # 2-3 oktober - november 1953 efterfulgt af et traditionelt 2-D tegneseriehæfte, skrevet og tegnet af Joe Kubert, der havde premiere med # 3 maj 1954. Figuren har siden optrådt i hæfter fra ’Eclipse Comics’, ’Marvel Comics’ Epic logo, og i ’DC Comics’ op gennem 1990'erne. Kubert forsøgte i slutningen af ​​1950'erne uden held at sælge Tor som en avistegneserie. Tor prøverne bestod af 12 daglige striber, genoptrykt på seks sider i Alter Ego vol. 3 # 10 og senere udvidet til 16 sider i ’DC Comics’ Tor # 1. Han bidrog med arbejde til Avon Periodicals, hvor han lavede science-fiction historier til Strange Worlds og andre titler.

For ’EC Comics’ tegnede Kubert et par historier for Harvey Kurtzmans Two-fisted Tales sammen med ECs trofaste Wally Wood, Jack Davis, og John Severin.

Begyndende med Our Army at War # 32 i marts 1955 begyndte Kubert at freelance igen for ’DC Comics’, foruden ’Lev Gleason Publications’ og ’Atlas Comics’, 1950'ernes forgænger for ’Marvel Comics’. Ved udgangen af ​​året tegnede han kun for DC. DCs redaktør Julius Schwartz tildelte Kubert, Robert Kanigher, og Carmine Infantino selskabets første forsøg på at genoplive superhelte med en opdateret version af Flash, der ville blive vist i Showcase # 4 oktober 1956). Den endelige succes for den nye science fiction orienterede Flash indvarslede tilbagevenden af superhelte, og begyndelsen på, hvad fans og historikere kalder Silver Age of Comics. I de kommende år ville Kubert arbejde på sådanne titler som den middelalderlige eventyrer Viking Prince og serier med hovedrollefiguren Sgt. Rock og The Haunted Tank i krigstegneserien G. I. Combat. Han og forfatter Gardner Fox skabte en ny version af Hawkman i The Brave and the Bold # 34 februar - marts 1961) og figuren fik sin egen titelserie tre år senere. Kuberts arbejde med Hawkman og G.I. Combat ville blive kendt som hans mest stilrene indsats. Kuberts vigtigste samarbejdspartner på krigstegneserier var forfatter/redaktør Kanigher. Deres arbejde sammen på Sgt. Rock betragtes som et mindeværdig bidrag til tegneserier mediet. De introducerede Enemy Ace i Our Army at War # 151 februar 1965

Fra 1965 til 1967 samarbejdede han med forfatteren Robin Moore på den syndikerede daglige tegneserie Tales of Green Beret til Chicago Tribune.

Kubert var DC Comics’ direktør for publikationer fra 1967 til 1976. Han gjorde The Unknown Soldier til den førende figur i Star Spangled War Stories med # 151 juni - juli 1970 og indledte titler baseret på Edgar Rice Burroughs frembringelser som Tarzan og Korak. Tegneseriehistoriker Les Daniels bemærkede, at ‘Kuberts scripts og illustrationer rangerer blandt de mest autentiske og effektive jeg nogensinde har set’. DC Comics forfatter og direktør Paul Levitz udtalte i 2010, at ‘Joe Kubert producerede en version, som Burroughs aficionados kunne respektere’. Kubert overvågede produktionen af ​​tegneserierne Sgt. Rock og Weird Worlds. Under tilsynsopgaven fortsatte han med at tegne nogle hæfter, især Tarzan 1972-1975 og tegnede omslag til Rima Jungle Girl fra 1974 til 1975. Han redigerede Limited Collectors Edition # C-36, som bragte historier fra Book of Genesis tilpasset af forfatteren Sheldon Mayer og tegneren Nestor Redondo. Kubert og Kanigher skabte Ragman i det første nummer august - september 1976 af denne figurs korte liv som løbende serie.

Joe Kubert School of Cartoon and Graphic Art blev grundlagt i september 1976 af Kubert og hans kone Muriel i New Jerseys tidligere high school i Dover, hvis høje vinduer tilbød optimal belysning. Dens første afgangsklasse af 1978 omfattede Stephen R. Bissette, Thomas Yeates og Rick Veitch. Kubert underviste en række studerende, der senere blev bemærkelsesværdige fagfolk, herunder Amanda Conner, Eric Shanower, Steve Lieber, og Scott Kolins.