GUNNAR HANSEN
ved Per Sørensen

Gunnar Hansen blev født d. 10-10-1905 i Roskilde.
Han døde d. 23-3-1970 i Kgs. Lyngby.
Forældrene var Trafikassistent Kristian Herman Hansen og Agnes Emilie, født Jansen.
Gunnar Hansen blev gift med Anna Christiane Hansen.

Gunnar Hansens tidlige ungdom og uddannelse er ukendt; men han har helt sikkert en uddannelse inden for reklame eller tegning.

I 1927 blev han ansat som reklamemand i en nyoprettet reklameafdeling hos firmaet Fisker & Nielsen - det verdenskendte, danske firma, der lavede støvsugeren Nilfisk og motorcyklen Nimbus.

Gunnar Hansen var ansat i firmaet til sin død i 1970, kun afbrudt af en kort periode, hvor han havde fået nok af støvsugere.

Igennem disse 43 år fik han efterhånden hovedansvar for markedsføring og reklame hos Fisker & Nielsen, og ved sin død havde han titel som reklamechef.

Gunnar Hansen var en flittig mand, og sideløbende med sit job hos Fisker & Nielsen lavede han utallige illustrationer til bøger og vittighedstegninger til aviser og ugeblade. I Familie Journalen havde han en serie i en lang periode, der hed "Mærkværdigheder". Han lavede ligeledes 2 tegneserier - Molboerne (1948-1958) og Professor Krumtap (1950-1959).

Den sidste udgivelse med hans tegninger kom kort tid efter hans død i 1970 og hed "Vidste De det?". Her Kommer et uddrag af forordet:
"Gunnar Hansen, tegner, forfatter, reklamechef, lokalhistoriker elsker af gamle jernbaner og skibe, samler og meget mere i én person, døde i 1970.
Der er næppe mange i dette land, der ikke kender hans runde og venlige streg med al dens buttede trivelighed - vel en meget dansk måde at se tingene på. Ikke mærkeligt, at en af hans tegneserier handlede om molboerne.

Hvad der kører og især kørte på skinner og sejlede med sejl eller skorstene var et yndlingsemne for Gunnar Hansen. Veterantogs entusiast var han, støvede historiske kendsgerninger op, når han ikke ligefrem fandt et pudsigt gammelt lokomotiv, der prustende henslæbte sit otium med at levere til en virksomhed uden at køre på skinner! Et lokomotiv der igen måtte gøres køreklar.”