CLARENCE GRAY

Clarence Gray (14. november, 1901 - 5. januar, 1957) var en amerikansk tegneserietegner, bedst kendt for sin lange karriere med tegning af science fiction serien Brick Bradford (på dansk Tom Trix) i mere end to årtier. Han har også arbejdet som freelance illustrator for forskellige magasiner.

Født i Toledo, Ohio, blev Gray kaldt Mellemmanden af tre brødre. Han var søn af Laura Jane og Val Gray, en bygningsarbejder. Hans far var ikke interesseret i hans barndoms tegninger. ’Han havde kun medlidenhed til overs for mig’, husker Gray. Den rødhårede unge mand begyndte at tegne tog og biler i en tidlig alder, og underviste sig selv ved at lave kopier af magasinillustrationer.

Han beskrev engang sig selv som en ’rødhåret, fregnet slambert’. Han koncentrerede sig om tegning i grundskolen og gymnasiet, og efter hans high school startede han sin karriere ved for 18 dollars om ugen lave sports- og redaktionelle illustrationer til Toledo News-Bee. Men på sin anden uge blev han overrasket af en stor lønforhøjelse, som beskrevet i en 1936 syndikeret artikel om tegnere:

’Før han var ude af teenageårene, arbejdede Gray i den grafiske afdeling på en avis i Toledo... Så en lørdag sprang lønnen uforklarligt til 40 dollars. Drengen fornemmede en fejl, og opsøgte kassereren. Men kontoret var lukket. I løbet af weekenden overbeviste Gray sig selv om at hans arbejdsgiver havde anerkendt hans geni og belønnet det klækkeligt. Men Blå mandag kom. Der havde været tale om en fejltagelse. Han skulle ikke have en lønforhøjelse. Vrede greb den unge kunstner. Fyrre dollars om ugen blev hans mål. Senere fik han det, naturligvis, men anerkendelsen blev betydeligt fremskyndet af den tidlige skuffelse.

’Jeg var nødt til at betale det tilbage næste mandag’, mindede Gray. ’Det var en lønningsliste fejltagelse’.’

I 1933 skabte han Brick Bradford med forfatteren William H. Ritt, en klummeskribent ved Central Press Association i Cleveland. Lanceret som en adventure stribe, udviklede den sig hurtigt til en af de førende science-fiction striber i 1930'erne. Den daglige tegneserie fik følgeskab af en søndagsside i 1934, efterfulgt af en følgeserie, The Time Top i 1935.

I 1939, Gray gav sine tegnetips: ’Alt du skal gøre er at observere objekterne omkring dig. Læg mærke til rynker i tøj, skygger og højlys på objekterne. Forsøg så at gengive dem på papir så nøjagtigt som du kan. I første omgang vil dine tegninger ikke ligne, hvad de skal, men fortsæt alligevel. Snart vil du mærke en forbedring, der bliver hurtigere som tiden går. Husk to ting: (1) Vær aldrig helt tilfreds med en tegning. (2) Mere vigtigt: Lad dig ikke afskrække’.

Gray fik kreditering for den daglige stribe i 1948 og søndagssiden i 1949. Da Ritt stoppede med manuskriptskriveriet i 1952, arbejdede Gray kun på søndagssiden og overlod den daglige stribe til Paul Norris.

Gray og hans kone, Jessie Matthews Gray, boede i Rocky River, Ohio, hvor de havde en søn, Robert, og rødhårede tvillinger, Janet og Jane. Når han ikke sad ved tegnebrættet, kunne Gray lide golf, jagt, fiskeri og camping, hvor han talte med naturen: ’Røg fra lejrbålet betager mig. Jeg kan godt lide fyrretræer i de nordlige egne, og jo ældre min jagtfrakke bliver, jo bedre lugter den. Jeg kan lide storme - snestorme om vinteren og tordenbyger i løbet af sommeren. Regn på teltets tag begejstrer mig. Jeg synes altid der er en stor bars under hvert liljeblad på et kølig, grøn sø. Jeg kan godt lide det klik en vellykket afskudt golfbold siger, fordi det betyder en lang gåtur i det fri. Efter det er en tur i omklædningsrummet velkommen, med blå chips og et højt glas. Den største kunst for mig er tilværelsen. Hvad jeg sætter på papiret er for det meste et middel at kunne komme ud og se mere af den ægte vare.

Clarence Gray døde i 1957 i en alder af 55. I en alder af 70, William Ritt døde den 20. september, 1972.