ALEJANDRO JODOROWSKY/JUAN GIMENEZ Alejandro Jodorowsky Prullansky (7. februar, 1929, Chile) er en af de mest berømte nutidige tegneserieforfattere og direktør for kultfilm som 'El Topo’, 1970 og 'The Holy Mountain’, 1973. Jodorowskys tegneserier er for det meste surrealistiske og futuristiske, mens hans interesse for alkymi, tarot, zenbuddhisme og shamanisme har bibragt hans værker elementer af mystik, symbolik og spiritualitet. Jodorowsky blev født i Iquique, Chile, som søn af jødisk-ukrainske indvandrere. Efter en ulykkelig barndom fandt han tilflugt i poesi, og begyndte sit professionelle liv i flere kreative erhverv. Han startede som klovn i et cirkus og til sidst fokuserede han på at optræde som mimiker. Han havde sin egen teatergruppe, Teatro Mimico, og skrev sin første spil i 1953. Jodorowsky tilbragte det meste af 1950'erne i Paris, hvor han turnerede som mimiker med Marcel Marceaus trup, og hvor han lavede sin første film, 'Les têtes interverties’ i 1957. Drevet af anarkisme og surrealisme grundlagde Jodorowsky performancekunst kollektivet Panic med Fernando Arrabal og Roland Topor. I 1960'erne bosatte Jodorowsky sig i Mexico City, hvor han lavede sit første tegneserie arbejde og hvor han etablerede sig som filmskaber i 1970'erne og 1980'erne. Han er kendt for flere film som han lavede i Mexico, Frankrig og Storbritannien, som den kontroversielle 'Fando y Lis', 1967, den syrlige western 'El Topo’, 1970, den mystiske 'The Holy Mountain’, 1973, 'Santa Sangre’, 1989 og 'The Rainbow Thief’, 1990. Stadig under stærk påvirkning af den surrealistiske bevægelse lavede han sin tegneserie debut i 1966 som forfatteren af den futuristiske saga 'Anibal 5', der blev udarbejdet af Manuel Moro for Editorial Novaro. Han udarbejdede også sine egne tegneserier, såsom den ugentlige ’Fabulas Panicas’ i det mexicanske magasin El Heraldo de Mexico mellem 1967 og 1973. Jodorowsky virkeliggjorde sit varemærke som tegneserieforfatter gennem sit samarbejde med Moebius i Frankrig. De startede ud med 'Les Yeux du Chat' hos Les Humanoïdes Associés i 1978 men skabte en tegneserieklassiker med 'The Incal', hvor Jodorowsky introducerede sit egen science fiction univers, senere benævnt ’Jodoverse’. Sagaen fokuserer på P.I. John Difool, der modtager den lysende Incal, en krystal med enorme kræfter. Efter den første serialisering i Métal Hurlant magasinet, Les Humanoïdes Associés, blev der udgivet seks bøger under titlen 'Une Aventure de John Difool' i 1980'erne. John Difools tidlige år blev senere udforsket i 'Avant l'Incal', en prequel serie Jodorowsky lavede med kunstneren Zoran Janjetov mellem 1988 og 1995. En efterfølgende cyklus kaldet 'Après L'Incal' blev startet af Jodorowsky og Moebius i 2000, og afsluttet med to yderligere episoder tegnet af José Ladrönn i 2011 og 2014. Ladrönn lavede også illustrationerne til den sidste cyklus, 'Final Incal’, 2008-2014. Et andet berømt skaberværk sat i Jodorowskys rum-opera univers er 'Meta-Baronernes Kaste’, om et dynasti af perfekte krigere. Tegnet af den argentinske kunstner Juan Giménez blev serien udgivet i otte bøger af Les Humanoïdes Associés mellem 1992 og 2003, på dansk af Arboris. Yderligere to cyklusser fulgte for at fuldføre trilogien: to bøger af 'Castaka' tegnet af Das Pastoras i 2007 og 2013, mens Travis Charest og Zoran Janjetov fortsatte teknikken i 'Våben til Metabaronerne' i 2008. Desuden hr Jodorowsky og Janjetov ledsaget af koloristen Fred Beltrán, samarbejdet om endnu en sci-fi-cyklus, ’Teknofædrene’ fra 1998-2006. I 1982 havde Jodorowsky allieret sig med kunstneren Arno om at skabe den magiske fantasy serien 'Alef-Thau’. Duoen lavede syv albums, mens en sidste episode blev tegnet af Al Covial i 1998. Yderligere i fantasy-genren skrev han 'Le Dieu Jaloux’, 1984 og ’L'Ange Carnivore', 1986 for Silvio Cadelo, to bøger der senere blev genoptrykt under titlen 'La Saga d'Alendor’. Jodorowsky har arbejdet på flere projekter med kunstneren Georges Bess, startende med 'Les Jumeaux magiques' i Le Journal de Mickey i 1986, og derefter efterfulgt af fantasy-serien ’Le Lama Blanc', Den hvide Lama 1988-1993, den grafiske roman 'Juan Solo’ 1995-1999, og en genstart af ’Anibal 5', 1990-1992. Jodorowsky og Bess er vendt tilbage til Tibet for en esoterisk opfølgning af deres mest kendte samarbejde, kaldet 'La Legende du Lama Blanc' fra 2014. Fra 1991 begyndte Jodorowaky flere historier som føljeton i magasinet À suivre, såsom 'Face de Lune’ med François Boucq, ’La Passion de Diosamante’ med Jean-Claude Gal og ’Le Coeur Couronné’ med Moebius. Andre bemærkelsesværdige kreationer er den hårdkogte westernserie 'Bouncer’, som han lavede med François Boucq hos Glénat siden 2001, og den historiske fiktion 'Borgia' i samarbejde med Milo Manara fra 2004 til 2010. Han lavede en grafisk roman om en mimiker under Anden Verdenskrig, kaldet 'Pietrolino, 2007-2008, med Olivier Boiscommun, og en tegneserieefterfølger til hans 1970 film kaldet ’Les Fils d'El Tope' med José Ladrönn i 2016. Yderligere arbejder omfatter 'La Vérité est au Fond des Rêves’ med Jean-Jacques Chaubin, detektiv tegneserien 'Gilles Hamesh’ med Michel Durand, 1995, 'Aliot' med Victor de la Fuente 1996, den historiske 'Le Pape Terrible' med Théo Caneschi 2009-2013, den heroiske fantasy 'Sang Royal' med Dongzi Liu siden 2010 og flere sci-fi serier som 'Megalex’ med Fred Beltrán 1999-2008, ’Showman Killer 'med Nicolas Fructus 2010-2012 og ’Ogregod’ 'med Zoran Janjetov 2010-2012. Tilbage i Frankrig siden 1990 blev Alejandro Jodorowsky udnævnt til Officer i den franske Ordre des Art et des Lettres i 2005. JUAN GIMENEZ Juan Giménez (26. november 1943, Argentina) er en argentinsk tegneserie kunstner fra Spanien, der har specialiseret sig i science fiction tegneserier for Les Humanoïdes Associés. Han blev født i Mendoza, Argentina, hvor han studerede industrielt design. Han flyttede senere til Barcelona, hvor han læste ved Kunstakademiet. Tilbage i Argentina lavede han sine første tegneserier for de vigtige argentinske forlag Colomba og Record, men til sidst vendte han sig til reklamer og animation. I 1970 forlod han Sydamerika og slog sig ned ved den spanske Costa Brava. Der arbejdede han ofte sammen med Carlos Trillo eller Ricardo Barreiro for spanske magasiner som Zona 84 og Comix International, men også for italienske publikationer såsom LacioStory og Skorpio. Giménez etablerede sig først som en mester i science fiction med sine bøger 'Léo Roa’, 1985 og 'Le Quatrieme Pouvoir’, 1987, der blev udgivet i Frankrig af Dargaud. En anden bog, 'Léo Roa' blev udgivet af Giménez’ regelmæssige forlægger Les Humanoïdes Associés i 1991. I 1991 lavede han også sin science fiction one-shot 'Le Regard de l'Apocalypse' med Roberto Dal'Pra for forlaget Bagheera. Et år senere gik han sammen med manuskriptforfatter Alejandro Jodorowsky at starte sci-fi-sagaen 'La Caste des Meta-Barons' for Les Humanoïdes, en serie hvor hovedrollen er en sekundær karakter fra Incal udgaven tegnet af Moebius. Den ottende og sidste bog blev udgivet i 2003. Fra det følgende år begyndte Gimenez efterfølgende at arbejde på nye episoder af sin serie 'Le Quatrieme Pouvoir’. Gimenez flyttede over til Le Lombard for at skabe sværd & trolddom trilogien 'Moi, Dragon' i 2010 og Diptychen 'La Dernière Vie' i 2011. Han vendte tilbage til science fiction i 2011, da han skabte den igangværende serien ’Segments’ med Richard Malka for Glénat. Udover tegneserier laver Juan Giménez også illustrationer, omslag til romaner, storyboards til film og koncepter til computerspil. |