FRANQUIN PORTFOLIO

Franquin var perfektionist og samtidig oplevede han store følelsesmæssige udsving i sit humør. I perioder var han meget utilfreds med resultatet af sit arbejde og han ændrede ofte i sine blyantstegninger inden han gjorde siderne færdige med tuschningen. Med et suk måtte han erkende, at deadline var kommet og han måtte give sine tegninger fra sig og lade dem trykke.
Når han spurgte sine kolleger, om det han havde lavet nu også var godt nok, svarede de altid, at det var aldeles strålende, og der er ingen tvivl om at de mente det. Franquin var selv sin egen største kritiker.
Efterhånden som årene gik, oplevede han en større distance til det at skulle lave børnetegneserier, hvor der var restriktioner for, hvad han kunne tillade sig både i historierne og i den grafiske udformning. Han så hvordan samfundet udviklede sig og hvordan tegnere af undergrundsserier fik lov at slippe af sted med vilde udfordringer af konventionerne og den gode smag.
Franquin fik givetvis udløst visse spændinger ved at lade sin egen figur Vakse Viggo optræde grænseoverskridende men mod slutningen af sin karriere var det ikke nok. Han havde måttet underkaste sig den glatte og barnlige stil i årevis, men som tiden gik, fik siderne en grafisk udformning med masser af små fine streger, som bidrog til udtryksfuldheden. Også indholdet blev ændret, og der kom stadigt flere eksplosioner og sammenbrud i Vakse Viggos omgivelser.
Det var imidlertid ikke nok. Vakse Viggo skulle stadig være politisk korrekt i sin morale, og Franquin måtte finde på noget andet for at slippe ud af det snærende favntag af kommercialisme og god tone.
Resultatet blev De sorte Sider, hvor han kunne lade sine politisk ukorrekte pointer udfolde sig uhæmmet, og man kan tydeligt mærke Franquins glæde over omsider at kunne få lov til helt at slå sig helt løs.
Nu var Franquin jo dybest set en ganske velopdragen person, så selv når han prøver på at være grov, er der stadig noget hyggeligt og naivt over hans udfoldelser. Det er også tilfældet i dette lille portfolio bestående af enkeltstående tegninger af groteske uhyrer og deforme skabninger.
Franquins værk er heldigvis gjort tilgængelig i stort omfang, men da jeg faldt over disse sjove gamle tegninger, som jeg ikke har set aftrykt andre steder, besluttede jeg at tage dem med her, så andre Franquin fans også lige kan glæde sig over dem.