JEAN-CLAUDE FOREST

Jean-Claude Forest (11 september 1930 til 1929 december 1998 Frankrig) blev født i Perreux-sur-Marne, en forstad til Paris. Han tog eksamen fra Paris’ Designskole tidligt i 50’erne og begyndte straks at arbejde som illustrator.

Jean-Claude Forest blev en sand fornyer af tegneseriescenen i 1960'erne og 1970'erne, primært på grund af den klassiske 'Barbarella' serie. Han debuterede på forlaget Élan, hvor han lavede tegneserier som 'Le Vaisseau Hanté' og 'Hyppolite et les Diamants de pesetas-City'. Han arbejdede for magasinerne O.K., kamera 34 og Vaillant. For sidstnævnte, skabte han serien ’Copyright/Copyrit’. han tiltrådte S.P.E. Société Parisienne d'Edition i 1952, hvor overtog ’Charlot’ (Chaplin) og begyndte serier som 'Mike Hagarth’. Op gennem 1950'erne var han en illustrator for mange magasiner og pocket bøger.

I anden halvdel af 1950'erne, tegnede han for Mireille med 'Princesse Étoile’ og ’Cendrillon’, skrevet af Marijac, ’Suzette’ og ’Nano et Nanette’. Efter tegning tre episoder af Martin Branners 'Bicot , og ’Winnie Winkle', skrevet af Maric skabte Forest sit kult klassiske 'Barbarella' for V. Magazine i 1962.
Af mange bliver Jean-Claude Forest betragtet som faderen til de voksne tegneserier, på grund af denne tegneserie. 'Barbarella' kunne kaldes forløberen for både den erotiske og den voksne tegneseriekunst. Serien blev så berømt, at Roger Vadim gjorde den til en film - som selv blev kult klassiker. Også i 1962, blev Forest kunstnerisk leder af C.B.D. Club des Bandes Dessinées.

Som chefredaktør af Chouchou magasinet fra 1964 skabte Forest ’Bébé Cyanure’ og skrev ’Les Naufragés du Temps’ med tegninger af Paul Gillon til bladet. Han udviklede 'Marie Mathématique’ for Dim Dam Dom TV-serien i 1965 og producerede fotoromanen 'Le Magiciennes’ i Plexus. Han vendte tilbage til Vaillant forlaget i begyndelsen af 1970'erne hvor han lavede 'Mysterieuse, Matin, Midi et Soir’ og en adaption af Jules Vernes 'L'Île mysterieuse' i Pif Gadget. Samtidig skabte han 'Hykler’ for France-Soir og senere Pilote, en serie, der spillede på en anden erotisk heltinde. Forest begyndte også at arbejde for TV og skrive digte og sange. Desuden tegnede han 'Les Contes de la Barque Saoule’ i Métal Hurlant og Fluide Glacial.

Forest arbejdede for A Suivre fra bladets første nummer i februar 1978. Der skrev han manuskript til 'Roman de Renart’ med tegninger af Max Cabanes og ’Ici Même’ med tegninger af Jacques Tardi og tegnede flere af sine egne tegneserier. I 1981 skrev han en sidste episode af 'Barbarella', udgivet i L'Echo des Savanes og denne gang tegnet af Daniel Billon. I slutningen af 1980'erne kom han i spidsen for en del af Okapis tegneseriemagasin. Efter at have skrevet romanen 'Lilia entre l'Air et de l'Eau’, skrev han den lange tegneserie 'Il Faut y Croire pour le Voir’ på cirka 100 sider, tegnet af Alain Bignon for Long Courrier samlingen hos forlaget Dargaud.

Jean-Claude Forest led af en alvorlig astma I mange år og døde I 1998 i en alder af 68.

Illustrationerne er en figur af Paul Arne Kring, der har genskabt Barbarella udgaven fra filmen.