ALFONSO FONT

Alfonso Font (28. august 1946) er en spansk tegner født i Barcelona. Han begyndte sin tegneserie karriere i 1960'erne som lærling i det lokale Editorial Brugnera studie, der arbejdede for det meste med westerns, krigsserier, mystik og horror, især for udenlandske forlag.

Han vendte sig derefter til vikararbejde gennem Selecciones Illustradas, startende med komiske historier om berømte kriminelles liv til det skandinaviske marked. I 1970'erne bidrog han regelmæssigt til Fleetway i London med serier som 'Black Max' men også horror tegneserier udgivet i USA af Warren og Skywald. Han skabte tegneserien 'Géminis' med forfatteren C. Echevarria, der blev offentliggjort i Frankrig som 'Phil Jackson’ i Marouf i 1979 og 1979. Den foregår under Første Verdenskrig.

Font flyttede til Paris i 1975 og begyndte et samarbejde med tegneseriemagasinet Pif Gadget. Han skabte føljetoner som ’Sandberg, Père et Fils’ med Patrick Cothias (1975-1977), 'Les Dossiers Mystère' med forfatteren Solet og tegnerkollegerne Carlos Giménez og Usero (1978) og 'Les Robinsons de la Terre’ med Roger Lécureux (1979-1982). Han var også til stede i Scoop med to historier i samarbejde med Jean-Michel Charlier (1976-77), i Tousse Bourin med 'Foutu Job' med Cothias (1976) og i Super-Som med 'Les Compagnons d'Atlantis' med Victor Mora (1980).

Font vendte tilbage til Spanien i begyndelsen af 1980'erne, hvor han allierede sig med Victor Mora på ’Sylvestre’ og ’Tequila Bang’ i La Calle. Han skabte historier med flyveren Frederico Mendelsshon Bartholdy i Cimoc, og flere korte serier til bladet 1984. En af disse fremhævede de futuristiske ’Clarke & Kubrick’, der senere viste sig i Rambla og Cimoc. Denne serie for det meste inspireret af Robert Sheckleys noveller. I 1982 udgav han desuden en erotisk tegneserie med titlen Carmen Bond.

Mellem 1970'erne og 1980'erne realiserede Font sin mest berømte serie ’Historias negras’, en samling af atten korte, mørke humoristiske eventyr, og SF-serien ’Cuentos de un futuro imperfecto’. Dette blev fulgt op i 1982 af de tilsvarende, men mere morsomme ’El prisionero de las Estrellas’, en serie med økologisk tema.

I 1985 skabte Font ’Jon Rohner’, oprindeligt som Jann Polynesia, en tegneserie om en sømands oplevelser inspireret af historier af forfattere som Jack London og Robert Louis Stevenson. Serien vandt Haxtur Award i 1990 som Best Short Comics på Salón Internacional del Comic del Principado de Asturias i Gijón.

I 1987 arbejdede han på ’Taxa’, om en ung kvindelig taxa-chauffør, der gennemlever en række spion eventyr, for Pilote og Charlie Mensuel. Det italienske magasin L'Eternauta udgav i 1988 hans og Cothias’ serie ’Alice e gli Argonauti Alice’, et science fiction eventyr om en ung pige der søger efter sin far, fængslet af en diktatorisk regering. Også i Italien udgav han en række selvstændige historier med titlen ’Private Eye’, om en privatdetektiv, og ’Bri D'Alban’, om sammenstødet mellem den katolske kirke og kætterne katharerne i det tidlige 13. århundrede. I 1996 modtog Font Yellow Kid Award på Lucca Comics festival.

I 1998 tegnede Font for Sergio Bonelli Editore en særlig tegneserie til Tex Willer # 12, 1998. Fire år senere blev han fast medlem af personalet arbejder på Tex Willers løbende serie; i 2012 arbejdede han også arbejdet på en kort serie med ’Dylan Dog’.

I 1999 med forfatteren Ewald Fehlau, adapterede Font Jason Darks spøgelsesjægerhistorie ’John Sinclair’ for det tyske Forlag Bastei Verlag. I 2004 var han en af de kunstnere, der blev indbudt til en omlægning af Pif Gadget, som bragte hans pirattegneserie Les ’Aventures de Trelawney’ skrevet af Richard Marazano. I 2010 bidrog han han med tegninger til den historiske serie fra midelalderen, ’Heloise de Montfort’, også med manuskript af Marazano.

Med alle disse science fiction serier i sit CV er det uomgængeligt, at Font også bidrager til dette tema. Det sker med ’El prisionero de las estrellas’, på dansk Stjernernes fange.