FIFFIG-PERS BEDRIFTER

CARL ANDERSON

Carl Thomas Anderson (14. februar 1865 - 4. november 1948, USA) var søn af norske indvandrere i Madison, Wisconsin. Han forlod skolen tidligt for at rejse rundt i Mellemamerika. Som snedkerlærling opfandt han et patenteret foldebord, som stadig bliver lavet i dag. Han blev interesseret i tegning i Philadelphia, tog derefter et tegnekursus og fik arbejde ved New York World i slutningen af ​​1890'erne. Til søndagssiden i denne avis skabte han striben The Filipino and the Chick, som vakte avismagnaten William Randolph Hearsts opmærksomhed Kort efter hyrede Hearst Anderson for at arbejde for sin avis, The Journal.

Carl Anderson fandt på Raffles and Bunny, og i 1903 skabte han Herr Spiegelberger, Amateur Cracksman og Main Street. Striberne var imidlertid ikke særligt succesfulde, og Anderson blev freelancer for flere magasiner, indtil den store depression tvang ham til at tage hjem til Madison, hvor han genoptog sit gamle håndværk som snedker. Efter undervisning på en aftenskole i serietegning, besluttede han at prøve det en gang til og sendte Henry, hans nye serie med en skaldet lille dreng, til The Saturday Evening Post. Striben blev straks antaget, og det viste sig at blive en stor succes. Anderson arbejdede på 'Henry' indtil sin død i 1948. Serien blev videreført af hans assistenter Don Trachte og John Liney.

I 1935 blev 'Henry' til en animeret tegnefilmserie af Fleischer Studios, der vistes sammen med ​​Betty Boop i 'Betty Boop og Henry, The Funniest Living American' (1935). Sammen med 'Betty Boop Meets The Little King' (1935) (hvor Betty møder Otto Soglow's The Little King/Kong Kylie), var disse frugtesløse forsøg på at skabe en animeret spin-off omkring en populær avis stribe, ligesom Fleischers gjorde før med de langt mere holdbare 'Popeye' tegnefilm baseret på EC Segar's stribe af samme navn.