FÅGELÖN

For 30 år siden måtte et nystartet svensk tegneseriemagasin trække et nummer tilbage fra forhandlerne. Det var Comet nr. 3 fra 1985.

Det var vist ikke sket før i Sverige, men grunden var, at bladet indeholdt en kontroversiel serie. Det ville serien nok også have været i dag, hvor selv ikonet Pippi Långstrump bliver kritiseret.

Serien i bladet hed ’Fågelön’ og var skrevet af Rolf Gohs med tekst af Stefan Stenudd. Gohs blev noget af et ikon i svensk tegneseriekunst. Hans serie om to drenge, Stefan og Sacho, var udgivet i en række tegneseriehæfter og album, og den var også blevet trykt som avisstriber i Dagens Nyheter.

Rolf Gohs blev født i Estland i 1933 og voksede op i Polen under Anden Verdenskrig. Han kom til Sverige efter krigen men forlod realskolen i 16 års alderen og kom til at arbejde for tegneserieudgiveren Centerförlaget på dets atelier.

Da den italienske tegner af serien ’Kilroy’ ikke leverede sit materiale i tide kom Gohs til at debutere som serietegner. Han tegnede også her skrækserien ’Dödens Fågel’ og SF-serien ’Mannen från Claa’ der også kan læses her på hjemmesiden. Som intro er der en præsentation dér med flere oplysninger om Rolf Gohs.

Senere kom Gohs til at arbejde med foto og film. Hans kortfilm ’Statyetten’ blev prisbelønnet. Han var også med til at arrangere friluftskurser for børn med film og tegneserier på programmet.

I tresserne kom Gohs til at arbejde for Semic Press, hvor hans mange forsider til Fantomen sikrede ham smør på brødet. Efter manus af forlagsredaktør Börje Nilsson tegnede han også nogle afsnit af børneserien ’Pelle Svanslös’.

I 1969 startede Gohs sammen med Per-Anders Jonsson og Janne Brydner forlaget Inter Art, som udgav ’Kilroy’ og Rolf Gohs’ nye serie om to drenge, ’Mystiska 2:an’ om de to 12-13 årige drenge i Stockholm, Stefan og Sacho. Efter nogle adventure betonede episoder kom der et mere socialt bevidst engagement i serien, for eksempel omkring narkotika.

Inter Art blev ikke den forventede succes, så efter nogle måneder blev forlaget overtaget af Semic Press, der stadig udgav de to serier fra det forlag da jeg var i Sverige i halvfjerdserne.

Gohs’ stil er grafisk meget ekstravagant med en fin sort hvid balance og med benyttelsen af en masse fotoreferencer. Perspektiverne varieres effektfuldt og Gohs’ originaler er klistret sammen af mange småbidder, som jeg selv forvissede mig om, da jeg besøgte ham. Stregerne blev tegnet med kuglepen.

Der blev udgivet serieblade med ’Mystiska 2:an’ 1970-73 og nogle episoder blev trykt i ’Fantomen’. Desuden blev der udgivet fire album 1974-82 samt et samlealbum i 1986.

Episoden fra Comet er afslutningen på sagaen om de to drenge. Her på falderebet vover Gohs at præsentere en homoseksuel relation mellem de to drenge og den voksne ledsager på øen. Der er således også et tema, der berører pædofili. Eksplosionen til slut kan antyde at alle omkommer.

Efterfølgende bidrog Gohs med skrækserien ’Blodsmak’ i 1985 og i år 2000 en serie om et børnekorstog. Han fortsatte til sin død med at leve omslag til Fantomen, Agent X9 og Seriemagasinet.