DEN HULE KLODE LUC & FRANCOIS SCHUITEN François Schuiten (f. 26. april 1956, Belgien) blev født i Bruxelles i 1956 som søn af to arkitekter. Han var en klassekammerat af Benoît Peeters, med hvem han ville komme til at lave sine mest kendte tegneserier. Mens de stadig var i skole, lavede de deres egen fanzine kaldet Go. I en alder af 16 havde Schuiten mulighed for at offentliggøre sin første historie, Mutation, i den belgiske udgave af tegneseriebladet Pilote. Schuiten studerede ved Institut Saint-Luc i Bruxelles, hvor han mødte Claude Renard, som var leder af tegneserieafdelingen. Sammen skabte de tegneserierne Aux Médianes de Cymbiola (1979) og Le Rail (1981) for Métal Hurlant, og de udgav også deres arbejde i deres eget blad Le 9ème Rêve. Mellem 1977 og 1980 arbejdede han sammen med sin bror Luc på flere historier for Métal Hurlant. Disse blev samlet i bogen Carapaces (Casterman, 1982). Schuiten og hans bror lavede flere historier under mærket Les Terres Creuses for både Métal Hurlant og À Suivre, herunder den eksperimentelle palindromkomiske NogenoN (1990). Schuiten slog igen sammen med sin barndomsven Benoît Peeters i 1980 for at skabe en serie historier, der resulterede i serien Les Cités Obscures/Hemmelighedsfulde Byer. I denne surrealistiske serie, der blev udgivet i magasinet À Suivre og i albums af Casterman, er Schuitens kærlighed for arkitektur meget synlig. Schuiten hævder at være påvirket af sådanne forfattere som Jules Verne og Franz Kafka og kunstnere som René Magritte og Winsor McCay. Gennem årene har han fortsat arbejdet med at omarbejde og opdatere sine historier til de mange reprints. Det var først i april 2012, at Schuiten lavede sin debut som en allroundforfatter med sin soloalbum 12 la Douce. Hans grafiske virtuositet resulterede i en anmodning om at arbejde på film som Gwendoline (af Just Jaeckin), Taxandria (af Raoul Servais) og Mr. Nobody (af Jaco van Dormael). Han samarbejdede også med Maurice Benayoun på computergrafikserien Quarxs i begyndelsen af 1990'erne. Hans arbejde er blevet udstillet ved flere lejligheder, og han har fået priser mange gange, især med den prestigefyldte Prix d'Angoulême. François Schuiten er en mester i flere discipliner, og har som mål at udvikle sig i nye retninger, som at udforme Pavillion de l'Utopie ved universel udstilling i Hannover i 2002 og to metrostationer i Bruxelles og Paris. François Schuiten blev udnævnt med titlen Baron af den belgiske kong Albert II i 2002. |