CONAN

NEAL ADAMS & ALFREDO ALCALA

Neal Adams (f. 15. juni 1941, USA) studerede Industrial Arts i New York og gik på arbejde som reklametegner i en alder af 19 år. Han startede sin tegneseriekarriere på Newspaper Enterprise Association. I mange år arbejdede han som en anonym tegner på avisserier, der gav liv til serier som Ben Casey, Peter Scratch, Rip Kirby og The Heart of Juliet Jones. I slutningen af ​​60'erne begyndte Adams at arbejde på DC og Marvel-tegneserier. Lige siden da har han sat sit mærke med dynamiske og ukonventionelle superheltehistorier.

For DC har han illustreret The Spectre, Batman, Superman, El Diablo og Deadman, en figur han gav en mere menneskelig dimension. Blandt hans mest bemærkelsesværdige DC-arbejde er Green Lantern/Green Arrow. Hos Marvel samarbejdede han på X-Men, The Inhumans, The Avengers og Conan the Barbarian. Adams var også til stede i magasinerne National Lampoon og Creepy, samt fanzine Venture.

I slutningen af ​​70'erne flyttede Adams ud over tegnebrættet og begyndte at styre sine kunststudier og publiceringsmærke Continuity Associates med Dick Giordano. Det selskab offentliggjorte titler som Crazyman, Urth 4, Zero Patrol, Valeria, Cyberrad, Samurree og Revengers, og blev også et navn inden for animation. Derudover overtog han Ms Mystic hos Pacific Comics i 1982 og producerede mini-serien Deathwatch 2000 for samme udgiver elleve år senere.

ALFREDO ALCALA

Alfredo P. Alcala (23. august 1925 - 8. april 2000, Filippinerne).
Som teenager droppede Alfredo P. Alcala ud af skolen for at forfølge sine drømme. Han lavede mange småjob, såsom tegning og design af husholdningsredskaber. Under den japanske besættelse af 2. verdenskrig brugte han sine tegnetalenter til at give de allierede kort over hvor de skulle finde skjulte japanske befæstninger. Påvirket af amerikanske tegneserier som Hal Foster og Lou Fine, startede han sin karriere i tegneserier i 1948.

Han arbejdede for Ace Publications, den største udgiver i Filippinerne. Her udviklede Alcala arbejdsmoral og hastighed, som han blev berømt for - det siges at hans hurtigste sidefrekvens var tolv sider på en ni-timers arbejdsdag. Alcala lavede sin egen tuschning og tekstning, og følte at 'det øjeblik du lader en anden få del i dit arbejde, er du ikke mere til'.

Han blev en etableret stjerne på den filippinske tegneseriescene, og hans arbejder blev præsenteret i en publikation kaldet Alcala Komix Magazine. I 1963 skabte han sin fantasy strip Voltar, der gav ham international berømmelse. Denne tegneserie introducerede Alcala til fantasy fans i USA, hvor han vandt flere science-fiction priser i begyndelsen af ​​1970'erne.

På dette tidspunkt blev han rekrutteret af DC Comics, hvor han hovedsagelig arbejdede på fantasy og horror titler. Han formåede at bygge en af ​​de mere eklektiske professionelle porteføljer i 1980'erne og begyndelsen af ​​90'erne og arbejdede på titler fra Destroyer Duck til Hellblazer. I 1984 samarbejdede han på adaptionen af ​​street crime romanen Daddy Cool af Donald Goines.

Heidi MacDonald og Phil Yeh har skrevet en bog om denne kunstner, kaldet Secret Books of a Comic Book Master – The art of Alfredo Alcala. En af de mest produktive og excentriske tegneserieskabere - han siges aldrig at have sovet på en seng, men altid på gulvet eller på sit skrivebord – døde Alcala efter en lang kamp med kræft i april 2000.