CARMEN

GEORGES PICHARD

Georges Pichard (17. januar 1920 - 9. juni 2003, Frankrig)
studerede ved l'École des Arts Appliqués i Paris. Senere kom han til at vende tilbage som lærer. Han gik ind i forlagsbranchen, men i 1946 skiftede han til at illustrere. Han arbejdede for forskellige magasiner, herunder Le Rire og Les Veillées des Chaumières, og lavede sin tegneseriedebut i 1956 med Miss Mimi i La Semaine de Suzette.

I 1964 mødte han forfatteren Jacques Lob, med hvem han lavede superhelteparodier som Ténébrax (i Chouchou) og Submerman (i Pilote), inden han kom ind på det område, hvor han blev berømt - erotiske tegneserier.

Den første af denne genre var Blanche Épiphanie, som han skabte med Lob for V Magazine i 1967. Dette blev efterfulgt af Ulysse i Linus (1968). Flere af serierne skabt af Pichard og Lob blev senere videreført i andre magasiner, som Frankrig-Soir, Charlie Mensuel og Phénix.

I 1970 skabte han sammen med forfatteren George Wolinski hans mest berømte figur, Paulette. Mange andre brystfagre skønheder fulgte hende som Caroline Choléra (L'Écho des Savanes, 1976), Marie-Gabrielle (Glénat, 1981) og Carmen (Albin Michel, 1981). Pichard arbejdede sammen med forskellige forfattere, hvoraf Danie Dubos var en af ​​de mest interessante for hendes fremragende scenarier af bl.a. Caroline Choléra, Lolly Strip (Le Rire, 1966) og den ikke-erotiske Bornéo Jo (Charlie Mensuel, 1982).

Derudover var Pichard til stede i Charlie Mensuel med Les Manufacturées (med tekst af Feraldo) og science fiction-historien Je Réserve (med tekst af Jean-Pierre Andrevon). Med Andrevon skabte han også Ceux-là til Editions du Square (1980). Fra 1978 var han til stede i Circus med L'Usine og Les Sorcières de Thesalie, og i B.D. med Alias.

Han efterfulgte Magnus og illustrerede det andet bind af Cent Dix Pilules i 1987 og udgav La Comtesse Rouge for udgiveren Dominique Leroy (1985) og bidrog med Marlène et Jupiter og La Belle Endormie til bladet J'Ose (1987-88). Pichard tilpassede nogle af verdens berømte erotiske historier som Mémoirs d'un Don Juan af Guillaume Apollinaire (Albin Michel, 1991) og Le Kama-Soutra af Vatsyayana (Dominique Leroy, 1991). Med sin serie Madoline, Germinal og La Religieuse var han en af ​​de vigtigste bidragsydere til bladet Love Comix, der startede i 1993.

Pichards stil er straks genkendelig: han tegner høje, velskabte kvinder, hvis stjerneglade øjne med overdreven sminke giver dem et teutonisk og gotisk udseende. Udover at være en mester af den erotiske genre, illustrerede Pichard utallige bøger og blade, humor humoristiske tegninger og lavede litografier i sin mere end 40 år lange karriere.