FRANK BOLLE

Jeg kan huske to drenge med propelhatte fra slutningen af halvtredserne som var benovede over et kraftfuldt fænomen. ’Is it atomic?’ hvortil den anden dreng svarede ’Yes, very!’. Det var også her børn sang med på en sang ’Duck for cover’ hvor elever lærte at man skulle søge i sikkerhed under pulten, hvis der faldt en atombombe.

I lyset af denne naive og frygtblandede fascination af atomkraft kunne alt hvad der berørte stråling og atomare processer få drenge til at lange 10 cents over disken for at erhverve sig ’Doctor Solar – Man of the Atom’ der havde kernekraftsymbolet på brystet og de tre ellipser om atomkernen i panden. Han var radioaktiv og måtte iklæde sig en strålesikker kappe eller overfrakke for ikke at skade andre. Selv tog han inden skade, og det atomare islæt fik ham også til at være immun mod kugleregn, en egenskab han delte med Superman. Denne konkurrent fra et andet selskab skyldte kryptonit sin usårlighed, men omkring 1960 var der mere fut i atomforskrækkelsen, fordi 3. verdenskrig var på trapperne og vi allesammen snart ville omkomme under en paddehattesky.

Billederne i denne serie og andre var ofte uden rammer, hvilket betog mig i den grad, at jeg lavede en episode af Zenit uden billedrammer. Forklaringen hos Gold Key var, at man ville være moderne og i en periode erstattede den tuschede ramme med en tyk farvet ramme i rød, blå eller grøn. Det voldte også Gutenberghus et vist mas, for de ville ikke adoptere samme smarte design til Disney-bladene her.

Frank W. Bolle blev født 23. juni 1924 i Brooklyn. Han deltog i Manhattans High School of Music & Art. En kilde nævner School of Industrial Art high school fra 1943 til 1946. Bolle gjorde tjeneste i USA Army Air force, og efter sin hjemkomst fra Anden Verdenskrig studerede han på Pratt Institute betalt af hæren, hvor han dimitterede efter tre år.

Bolle begyndte med tegneserier i 1943 hvor han tegnede baggrunde til Funnies Inc., et af de selskaber der leverede indhold til udgivere i den spæde start på tegneserietillæg. Hans første kendte kredit er skitser og farvelægning af to ’Terry Vance’ detektiv episoder for Timely Comics, forløberen for Marvel Comics, i Marvel Mystery Comics # 47-48, cover-dateret september - oktober 1943).

Det er uklart, hvilket antal Bolle tegneserier der blev udført under krigen. Hans tegneserie output blev regelmæssig efter en ’Freddy Freshman’ historie i Fawcett Comics’ Captain Marvel Jr. # 46 februar 1947 og hans arbejde i Crown Comics fra forlaget McCombs fra 1947 til 1948. Han gjorde ekstra arbejde for Fawcett og signerede noget seriearbejde med FWB for Lev Gleason Publications.

Med en ukendt forfatter skabte Bolle den maskerede gamle Vesten heltinde ’Black Phantom’ i Tim Holt # 25 september 1951. For DC Comics tegnede han cyborg-superhelten ‘Robotman’ i Detective Comics # 167 - 179 januar 1951 - januar 1952. Gennem 1954 lavede han indslag og udfyldningsserien ’Redmask’ for Magazine Enterprises western tegneserieblad Tim Holt, og overtog derefter tegnearbejdet på serien ’Red Mask’ # 42-53, juli 1954 - maj 1956.

Fra 1955 til 1957 lavede han ’Robin Hood’ historier i MEs Robin Hood og det efterfølgende tv-serie-baserede The Adventures of Robin Hood. For Marvel Comics’ forløber, Atlas Comics, bidrog han med overnaturlige fantasy historier i antologierne Mystic, Marvel Tales, Strange Tales, Journey into Mystery og andre titler i 1956 og 1957.

I midten af 1950'erne, illustrerede Bolle hæfter fra Juvenile Fiction, herunder 'Gene Autry & Champion' 1956, og hæfter som 'Lassie' og 'Lone Ranger'. Han ville senere tegne til serien 'Choose Your Own Adventure' children’s book.

Fra 1957 begyndte Bolle sin lange karriere med avistegneserier som assistent og baggrundstegner, på Chicago Tribune - New York News Syndicate’s daglige og søndagside ’On Stage’ 1957-1961.

Dette overlappede Bolles egen søndag tegneserie, McNaught Syndicate’s ’Children’s Tales’, som han skrev og tegnede fra 1960 til 1969. Han mindedes det som ’en søndagsside, hvor jeg illustrerede nogle klassikere som 'Askepot og ’Rumleskaft’ og jeg lavede dem i tre dele, så de ville blive præsenteret over tre søndage. Indimellem, ville jeg også skrive originale historier, så jeg skrev en 12 til 15 originale historier, hvor jeg ville skifte frem og tilbage fra klassikere til nye historier’.

For samme syndikat tegnede han den daglige og søndagsstriben af ’Debbie Deere’ om en brevkasseredaktør der blev involveret i nogle af de breve, hun fik. ’Jeg gjorde det i omkring fire år fra 1966 til 1969’. For Chicago Tribune - New York News Syndicate skrev og tegnede han striben ’Quick Quiz’ fra 1964 til 1965. På dette tidspunkt bidrog han også til blade, der begynder med Men’s Adventure titlen ’Stag’ fra 1961 til 1962.

Han brugte pseudonymet F. L. Blake til smudsomslaget af 1963 bogen ’Picture Parade of Jewish History’. For at holde kontakten til tegneseriehæfterne tegnede Bolle superhelte serien ’Doctor Solar, Man of the Atom’ # 6, 19. november 1963 - april 1967 for Western Publishing's Gold Key afdeling og han bidrog med lidt arbejde for DC Comics, Dell Comics og Tower Comics.

I 1966 begyndte Bolle en lang tilknytning til magasinet Boys’ Life, med tegning af utallige tegneserier for det glittede månedlige ’Boy Scouts of America’. Op til 1981 tegnede han på forskellige tidspunkter hertil serierne ‘Bible Stories’, ‘Green Bar Bill’, ‘Pedro Patrol’, ‘Pee Wee Harris’, ‘Pool of Fire’, ‘Scouts of America’, ’Space Adventures’, ’The Tracy Twins’ og ’White Mountains’. Han tegnede andre bidrag til bladet 1977-1984, og lavede desuden en adaption af John Christophers ’The Tripods’.

Fra 1965 til 1975 tegnede Bolle for faglitterære paperback bøger, herunder ’Baton Twirling’, ’Invitation to Skin and Scuba Diving,’ ’Scuba’, ’Spear & Snorkel’, ’Soccer’ og ’Boxing’.

Bolle skitsede og tuschede historier sammen med Russ Jones fra pocketbog antologien ’Christopher Lees Treasury of Terror’ for Pyramid Books, 1966, der blev genoptrykt i tre 1968 numre af Warren Publications' sort-hvide horror tegneseriemagasin Eerie. Han fortsatte med nye historier til det magasin og til søsterpublikationen Vampirella i 1970 og 1971, og i 1973 tuschede han omtrent et dusin historier for Marvel Comics, herunder The Avengers, The Defenders, Sub-Mariner, Marvel Premiere og Marvel Team-Up. Op gennem 1970'erne fortsatte han også med at arbejde for de mangeårige kunder Dell Comics og Gold Key Comics i Flash Gordon, Ripley’s Believe It or Not! The Twilight Zone og andre titler, herunder en kort tilbagevenden til Doctor Solar, Man of the Atom. Derudover biddrog han nogle gange under sit FWB pseudonym bidrog til Charlton Comics.

Hans avisserie arbejde i 1970'erne omfattede tegning af den daglige stribe og søndagsudgaven af ’Alexander Gates’ 1970-1971, Universal Press Syndicate’s ’Best Seller Showcase’ dagligt 1977 og søndag 1977-1978, og for det samme syndikat ’Encyclopedia Brown’ dagligt og søndag 1978-1980. Han var ukrediteret spøgelsestegner på den daglige ’Rip Kirby’ for King Features Syndicate 1977-1994 og i en måned i 1982, søndagsudgaven af ’Tarzan’ for United Feature Syndicate. I et udateret interview tidligst 1992 sagde han ’I dag arbejder jeg på Prins Valiant. Jeg laver nogle af dem, det er sjovt - jeg voksede op med at læse, beundre og kopiere Prins Valiant og i dag er jeg den ene af dem der skitser den’.

Bolles sidst kendte mainstream skitsearbejde og rentegning til tegneserier er forsiden af Gold Key Comics 'Shroud of Mystery’ # 1 juni 1982. Han tegnede senere en side til en one-shot til fordel for Strip AIDS U.S.A. 1988 fra Last Gasp. Han vendte tilbage for at tusche de sidste 31 sider i en 42-siders historie i Marvels Captain Marvel vol. 2, # 1 november 1989 over skitser af Mark Bright.

I 1980'erne og 1990'erne, tegnede og tekstede Bolle søndagssiden og den daglig Tribune Media Service stribe ’Winnie Winkle’, enten 1982-1996 eller, som han har sagt, ’i 20 år’. Han udførte de samme funktioner på King Features 'The Heart of Juliet Jones’ fra 1989 -2000, enten til både daglige striber og søndagsserier. Han tekstede desuden Tribune’s ærværdige ’Annie’ dagligt og til søndagssiderne i 1980'erne og op til 1999 og bidrog også med lidt arbejde som spøgelsestegner. Endelig var han spøgelsestegner på Tribune Media’s ’Gil Thorp’ i 1996 og igen i 2008. Krediteret tegnede han den daglige stribe og søndagsudgaven af Nordamerika Syndicate’s serie ’Apartment 3-G i’ 1999. Han fortsatte med striben til afslutningen i november 2015 på hvilket tidspunkt Bolle var 91.

Fra 1996 gennem mindst op til 2009 lavede Bolle kæledyrs illustrationer til Westport Pet Company samt modtog bestillinger på kæledyrsportrætter, herunder en, der var planlagt til at blive vist i Walt Disney Pictures film Old Dogs.

Så sent som i 2004 var han en planlagt som gæst ved Comic-Con International i San Diego.