ALFREDO COSPER 50erne var de gyldne år for danske humorserier, og det vil især sige vittigheder, der også kunne bestå af flere billeder afsluttende med en pointe sidst i striben. Dansk humor havde eksportpotentiale, og vitserne bestående af enkelte billeder kunne spredes hvor der nu var plads rundt omkring på de meget store avisformater, der ellers kunne blive ganske teksttunge. De blødte op på layouten mellem fotos og dagsaktuelle satiretegninger. Danske tegnere, der magtede det håndværk, kunne blive ganske velhavende, og pressebureauerne havde kronede dage. Særligt populære var familieserierne, hvor for eksempel Engholm og Mogensen var leveringsdygtige, men på hjemmefronten var Hall og Ingvar stadig produktive, og vittighedstegnere som Holbæk og Qvist havde glimrende afsætning. Det var også den form, som længst holdt populariteten, og der findes nu til dags enkelte danske tegnere, som holder skansen i dette format, som for eksempel Carsten Graabæk, Wulff/Morgenthaler, Martin Strid og Nicoline Werdelin. Tidligere kunne samlinger af disse vitser eller striber genbruges i hæfteform, men nu er der kun ’Basserne’ tilbage som inkluderer visse danske humorserier. Der kommer dog endnu enkelte samlinger af humorstriber som album eller i bogform, men det er ubekvemt for en forbruger, for den slags serier skal helst opleves i små portioner for ikke at komme til at virke monotone. Aviserne formår at holde liv i et par håndfulde danske humorserier på daglig eller ugentlig basis. Den 25. juli 2003 bragte Information en nekrolog over en dansk vittighedstegner, Cosper Cornelius, der blev 92 år. De færreste i husker i dag, at Alfredo startede under navnet Presto i den franske avis, Le Figaro, men her gik den kun kort tid, fordi de intellektuelle, franske læsere nok fandt den en tand for plat. Hvis det var tilfældet, så revancherede han senere ved at vinde indpas i hele Skandinavien og cirka 100 aviser rundt om i verden, heraf næsten halvdelen amerikanske. ’Alfredo’ serien er fra 50erne. Cospers serier var ofte mimiske, altså uden tekst, så de let kunne bruges overalt. Han knytter derfor an til traditionen fra ’Ferd’nand’, der allerede havde gået sin sejrsgang over den ganske verden. |