ALFREDO

COSPER

50erne var de gyldne år for danske humorserier, og det vil især sige vittigheder, der også kunne bestå af flere billeder afsluttende med en pointe sidst i striben. Dansk humor havde eksportpotentiale, og vitserne bestående af enkelte billeder kunne spredes hvor der nu var plads rundt omkring på de meget store avisformater, der ellers kunne blive ganske teksttunge. De blødte op på layouten mellem fotos og dagsaktuelle satiretegninger.

Danske tegnere, der magtede det håndværk, kunne blive ganske velhavende, og pressebureauerne havde kronede dage. Særligt populære var familieserierne, hvor for eksempel Engholm og Mogensen var leveringsdygtige, men på hjemmefronten var Hall og Ingvar stadig produktive, og vittighedstegnere som Holbæk og Qvist havde glimrende afsætning.

Det var også den form, som længst holdt populariteten, og der findes nu til dags enkelte danske tegnere, som holder skansen i dette format, som for eksempel Carsten Graabæk, Wulff/Morgenthaler, Martin Strid og Nicoline Werdelin. Tidligere kunne samlinger af disse vitser eller striber genbruges i hæfteform, men nu er der kun ’Basserne’ tilbage som inkluderer visse danske humorserier. Der kommer dog endnu enkelte samlinger af humorstriber som album eller i bogform, men det er ubekvemt for en forbruger, for den slags serier skal helst opleves i små portioner for ikke at komme til at virke monotone. Aviserne formår at holde liv i et par håndfulde danske humorserier på daglig eller ugentlig basis.

Den 25. juli 2003 bragte Information en nekrolog over en dansk vittighedstegner, Cosper Cornelius, der blev 92 år.
Tegneren Cosper var mest kendt for tegneseriefiguren, Alfredo, en skørtejæger med præsentabel habit, slips og moustache, som altid var parat til at forføre kvinder og i tegneseriesprog er det virkelig på sin plads at sige ’I stribevis’.

De færreste i husker i dag, at Alfredo startede under navnet Presto i den franske avis, Le Figaro, men her gik den kun kort tid, fordi de intellektuelle, franske læsere nok fandt den en tand for plat. Hvis det var tilfældet, så revancherede han senere ved at vinde indpas i hele Skandinavien og cirka 100 aviser rundt om i verden, heraf næsten halvdelen amerikanske. ’Alfredo’ serien er fra 50erne. Cospers serier var ofte mimiske, altså uden tekst, så de let kunne bruges overalt. Han knytter derfor an til traditionen fra ’Ferd’nand’, der allerede havde gået sin sejrsgang over den ganske verden.

Cosper var et kunstnernavn, Siegfried var Cosper Cornelius’ døbenavn, som han fik, idet faderen, kammersangeren Peter Cornelius, havde engagement i en Wagner-opera, netop da sønnen blev født. Cosper blev også noget ved musikken, dog ikke på ’Det Kgl. Teater’, men ved jazzmusikken, idet han en tid spillede med som klarinettist i Leo Mathisens legendariske orkester og også med Svend Asmussen, ligesom han turnerede i 30erne som backing for sangerinden og danserinden, Josephine Baker.

Cosper valgte imidlertid tegnerkarrieren og var med til i 1943 til at grundlægge det uartige herreblad, Hudibras. Han var redaktør af bladet i otte år. Både her og andre steder samarbejdede han en del med Poeten & Lillemors tegner, Jørgen Mogensen, med hvem han også var privat ven. MOCO hed de, når de producerede noget sammen.

Begge flyttede til Frankrig i 50erne, Cosper senere til Italien, hvor han boede i adskillige år, først i Rom, senere i Venedig, i et herskabeligt palazzo.

Til Cospers meriter hører også, at han her vandt en landsdækkende konkurrence om den bedste pasta-sauce (lige dele fløde, tomatpuré, mayonnaise, finthakket skinke, finthakkede sorte oliven og revet parmesanost. Serveres kold, men på hed pasta).

I Danmark tegnede Cosper Cornelius i bl.a. B. T. og Ekstra Bladet, men alt i alt har han tegnet for 300 blade, fordelt over hele verden. Hans trick var, at han kunne få børn og barnlige sjæle til at le ad en barok og overraskende pointe og så generede det ham på ingen måde, at det var i den afdeling af tegnekunsten, hvor det i sig selv er morsomt at vende Picasso på hovedet eller lade svigermor komme på uventet besøg, gerne med en kagerulle igen og igen, ligesom kvinder nærmest pr. definition var barmsvære.

Cosper Cornelius var også far til tegneseriefiguren, Mærkelige Mr. Mox, der er præsenteret andetsteds på sitet, og han havde en serie vittighedstegninger, der blev præsenteret som Cosperier. Fra begyndelsen af 70erne boede Cosper Cornelius igen fast i Danmark.