ALEX TOTH

Alex Toth er født den 25. juni 1928 i New York City og døde den 27. maj 2006 i Burbank, Californien. Han fik sin uddannelse på the School of Industrial Arts i New York, men allerede i Junior High blev hans talent opdaget af læreren i poster klassen. Han solgte sine første tegninger i en alder af 15, hvor han illustrerede dokumentar historier for ’Heroic Magazine’ gennem en freelance agent, Steve Douglas. Toth anså på dette tidspunkt dagspresseserierne for en død sild og besluttede sig for at gøre sig gældende gennem tegneseriehæfterne.

I 1944 begyndte Toth at freelance for Eastman Color/Famous Funnies Company men blev fyret sammen med mange andre I 1946 idet firmaet gik fallit. Toth fuldførte sit studium og fik arbejde under redaktør Sheldon Mayer hos Superman/DC, det senere National, i 1947, hvor han startede med ’Dr. Mid-Nite’ og ’Atom’, hvorefter han gik videre til serien ’Green Lantern’. Til denne og andre serier benyttede Toth en prægnant grafisk stil, influeret af forskellige illustratorer, specielt Noel Sickles.

Toths talent vandt udbredt respekt og hans stil blev ofte imiteret af andre tegnere, også efter at han forlod stedet. I tilskud til superhelteserierne tegnede Toth også til All Star Western med ’Johnny Thunder’, ’Sierra Smith’ samt serier som ’Justice Society’, ’Jimmy Wakely’, ’Flash’, ’Johnny Peril’ og ’Danger Trail’. Redaktøren Julius Schwartz anså Toth for sin tids bedste tegner. Toth skabte sammen med tekstforfatteren Robert Kanigher ’Rex the Wonder Dog’ i 1952.

I 1950 flyttede Toth til Californien for at assistere Warren Tufts på ’Casey Ruggles’, en søndagsserie for pressebureauet United Features Syndicate. Han forlod helt DC i 1952 for at arbejde hos Standard Comics i to år, på krimiserier for Lev Gleason Publications og krigsserier for EC, blandt andet ’Frontline Combat’. I 1954 blev Toth indkaldt til militærtjeneste og bidrog til en intern militæravis, og her skabte han sin egen serie, ’Jon Fury in Japan’, baseret på avisens adventure serie ’Depot Diary’.

Efter militærtjenesten kom Toth i 1956 til Western Publishing Company/Dell, hvor han beskæftigede sig med tegneserieversioner af film og TV shows indtil 1960 med serier som ’The Land Unknown’, ’FBI Story’, ’Lennon Sisters’, ’Rex Allen’, ’Sugarfoot’, ’Sea Hunt’, ’Range Rider’, ’Clint and Mac’, ’77 Sunset Strip’, ’Frogmen’, ’Danny Thomas’, ’Maverick’, ’The Real McCoys’, ’Blackhawk’, ’Our Army at War’, ’Our Fighting Forces’ og frem for alt ’Zorro’, der er brugt som eksempel her. Toths grafik egnede sig fortrinligt til krigsserier, og han er specielt blevet påskønnet for sine krigsflyverserier. Toth kom også til at tegne stripudgaven af ’Roy Rogers’.

Fra 1960 arbejdede Toth også med animation for Hanna-Barberas rumeventyr som ’Space Ghosts’, ’The Mighty Mighter’ og ’The Herculoids’. At designe modelsheets, figurer og kostumer til tegnefilmshows kunne dog ikke holde Toth væk fra tegneserierne. Igennem tresserne freelancede han for National på blandt andet ’Hot Wheels’ og ’The Witching Hour’, men han tegnede også skrækserier for Warren. Og så bidrog han til Blazing Combat med et par bemærkelsesværdige bidrag, der er med her i kompendiet.

I 1970erne bidrog Toth til hæfter som Eclipso, Rip Hunter, Super Friends og Batman. I 1970-71 tegnede han de første fem numre af sin meget roste ’Hot Wheels’, som igen byggede på en TV serie, og i 1974 leverede han et enkelt bidrag til DCs humorblad, Plop. Toths kærlighed til film kom atter frem, da han i 1976 tegnede serien ’Bravo for Adventure’ til et fransk forlag. Her er helten en tro kopi af Errol Flynn. Forlaget krakkede dog inden udgivelsen, og i stedet blev den en forløber for en serie om en pilot i 1930erne, publiceret i Warren magasinet Rook i 1980. I 1981 skabte Toth sammen med forfatteren Sanchez Abuli serien ’Torpedo 1936’ til forlagets spanske udgave af Creepy. I 1982 efter to episoder overlod han dog tegnearbejdet til Jordi Bernet.

I de seneste år forenklede Toth sin grafiske stil og økonomiserede med virkemidlerne og fortættede sine billedkompositioner. Hans udprægede sans for layout og sekvenseringen af billedfortællingen hører til de allerbedste i branchen.