FRANCOIS CORTEGGIANI Jeg syntes jeg ville supplere lidt med manuskriptforfatteren. Tegneserier er jo afhængige af gode intrigesnedkere. Hvordan ville de fransksprogede serier have set ud uden Charlier, Goscinny og Greg? Corteggiani har været uhyre produktiv i mange genrer. François Corteggiani, født den 21. september 1953 i Nice, er designer og frem for alt forfatter af franske tegneserier. Han skrev også under navnet Pujol. Efter nogle lokale projekter flyttede han til Paris i 1973 og begyndte at arbejde med reklamer og illustration til forskellige aviser. Han startede med tegneserier på et lille forlag i Lyon, hvor han skrev lidt over 1000 sider på to år. Efter en kort tørn med Spirou skiftede han til Pif Gadget, hvor han bidrog med historier med hovedfiguren Pif, først som tegner derefter også som manuskriptforfatter, hvor han også gav rum til Christian Godard. Han skabte også serien Pastis og med Pica og serien Marine samt Smith & Wesson. For Glénat i 1981, genoplivede han også med Pica serien Bastos og Zakousky og Chafouin et Baluchon for magasinet Circus og Gomme! Efter Gomme!s ophør bidrog han til månedsmagasinet Vecú som forfatter på De silence et de Sang for Marc Males og La Csque et la fronde med Walter Fahrer. I begyndelsen af 1980'erne arbejdede han for det tyske magasin Zack hvortil han skrev Peter O'Pencil tegnet af Giorgio Cavazzano, med hvem han også lavede Capitaine Rogers for Giornalino de Milan og serien Timothee Titan først for Hachette og senere Strip Art Features. Fra 1984 arbejdede han hos Journal de Mickey, hvor han med Pica lavede gags til L’Ecole Abracadabra. Samtidig fortsætte han med serien Marine og arbejdede sammen med Philippe Bercovici for Glénat. Efter Jean-Michel Charliers død var det ham, der overtog manuskriptskrivningen til Den unge Blueberry tegnet af Colin Wilson, med hvem han også skabte serien Thunderhawks for Soleil Productions. François Corteggiani blev redaktør af den nye version af Pif Gadget fra 2004-2008. I samme periode lancerede han desuden et lille magasin for børn, Glop Glop. Han bosatte sig derpå i Carpentras. ’I mere end tyve år har jeg ønsket at forlade Paris. En ven, en belgisk designer, døde på vej til den franske Riviera, Carpentras. Jeg tror det var et tegn fra skæbnen, at jeg fulgtes med ham. Jeg blev der for mine børns skyld, og også fordi jeg har for mange bøger at flytte! Det kunne virkelig være interessant, hvis folk flyttede sig noget mere! Det var derfor jeg oprettede Bistro BD efter tre år’. Siden sommeren 2015 i det nye magasin Super Snitch har han skrevet manus til hunden Pif designet af Richard Di Martino, Placid & Muzo designet af Netch, og andre serier som Kid Franky designet af Herle. Under signaturen Kort, fortsætter han for Humanity den daglige udgave af Snitch. MICHEL SURO Michel Suro blev født den 22. marts 1968 i Toulouse. Han solgte sit første arbejde i en alder af sytten. Som autodidakt tegner udnyttede han flere retninger af kreativ virksomhed, såsom reklame og fotografi. Han vendte sig omsider til tegneserier og hans første sider blev offentliggjort i det daglige La Depeche du Midi i 1992. Et år senere arbejdede han med forfatteren Corbeyran for første gang på et tegneserie projekt, der forblev uafsluttet. Suro gik derefter sammen med François Corteggiani med hvem han skabte western serien Sundance for Glénat’s Vécu linje mellem 1995 og 1998. Desuden lavede han Barca med manuskriptforfatteren Simon Rocca for Soleil Productions i 1996. I 1999 gik han igen sammen med Corbeyran og begyndte Le Clan des Chimères, en spin-off serie af Corbeyrans serie Le Chant des Stryges. Holdet lavede seks album i denne fantasy-serie for Delcourt indtil 2007, og de har fortsat deres samarbejde med serien Le Siècle des Ombres siden 2009. For Éditions Milano har Suro desuden lavet adaptionen af Dominique Baudis Raimond le Cathare med Corteggiani i 2004 samt en tegneserie om historien om det franske Castelnaudary kollektiv Vent de Cocagne med Alfred Morera i 2008. Han har desuden lavet et album af Jugurtha med Jean-Luc Vernal for Soleil, 2012 og skabte Demons med Richard D. Nolane i 2012. Det var med glæde jeg oversatte Sundance serien. Den er tegnet professionelt i den gode europæiske western tradition, og jeg noterede med tilfredshed at der var blevet plads til den glimrende amerikanske karakterskuespiller Lee van Cleef... |