GIORGIO CAVAZZANO

Giorgio Cavazzano (født 19. oktober 1947) startede inden for tegneserier da han som ung blev rentegner for sin fætter Luciano Capitano. Senere arbejdede han blandt andet for to andre tegnere ligeledes bosiddende i Venedig, nemlig Luciano Gatto og Romano Scarpa.

I 1967 blev han selv Disney-tegner. Hans forbindelse til bl.a. Scarpa havde muliggjort hans egen debut som Anders And-tegner. Cavazzanos første Disneyhistorie Paperino e il singhiozzo a martello blev publiceret i ’Topolino’ nr. 611 og havde manuskript af Osvaldo Pavese. Cavazzano begyndte samtidigt med sin voksende produktion af Paperino og Topolino-historier at tegne en mængde andre serier udenfor Disney-universet i samarbejde med forskellige manusforfattere og idemænd. Serienavne som Smalto & Johnny, Altai & Johnson, Slim Norton, Capitan Rogers, Silas Finn, Big Bazoom, Timothèe Titan, Walkie e Talkie og Oscar e Tango er nogle eksempler på hans alsidighed og store produktion gennem årene. Her aftrykker jeg en Peter O’Pencil western serie i humoristisk stil, L’ouest a la une skrevet af Quasimodo, der uden tvivl er et pseudonym.

Cavazzanos tegnestil har gennem årene udviklet sig til en meget klar og teknisk perfektioneret stil, uden dog at være kedelig. Især mestrer han at gengive teknologi, elektronik og mekanik i miljøet omkring personerne på en måde, så man aldrig er i tvivl om, at man befinder sig på f.eks. et rumcenter eller i et tvstudie, hvor visse andre tegnere kan få den slags steder til at ligne en skrothandel. Det kan måske lyde ligegyldigt, men det er uden tvivl med til at give især de spændende krimi- eller science fiction-agtige historier netop det anstrøg af realisme og troværdighed, som gør at man lever sig helt ind i historien, og bider negle lige til det sidste som var det en velproduceret film, man sad i biografens mørke og fulgte med i.

Gennem årene har Cavazzano bidraget flittigt til Jumbobøgerne, ofte i samarbejde med manuskriptforfatterne Giorgio Pezzin og Rodolfo Cimino. Cavazzano har tegnet den første historie med rum-anden Quack, skrevet af Carlo Chendi, men en af de ting, han nok er mest kendt for, er en tegneserieversion af filmen Casablanca med Humphrey Bogart og Ingrid Bergman. I den sort/hvide (!) tegneserie, som han selv har skrevet manuskriptet til, er Rick (spillet af Mickey) blevet til Mick, og Captain Renault spilles naturligvis af politimester Striks. Også her skinner Disneys mærkelige modstand mod alt hvad der minder om krig og ulykkelige slutninger imidlertid igennem, idet filmens Nazityskland her er blevet til landet Zabellan, og desuden ender det hele lykkeligt og uden skudepisoder, hvilket man vel ikke ligefrem kan sige om filmen.

Der er ingen tvivl om, at Cavazzanos flotte og perfektionistiske stil også har inspireret andre tegnere, blandt andet skulle Cavazzanos kollega udi Disneytegning, Massimo de Vita have været påvirket af stilen, hvilket man da også gerne tror når man ser De Vitas moderne, strømlinede streg.

Siden 1998 har Giorgio Cavazzano haft en overordnet stilling på det berømte franske blad ’Pif’, men skulle angiveligt stadig være tilknyttet ’Topolino’, og hans tegninger kan også engang imellem stadig ses i Jumbobøgerne.

Det er ekstra interessant at præsentere denne serie her, for Cavazzano er mest kendt for sine Disneyserier, der er glatte og konforme. Det er spændende at opleve, at Cavazzanos personlige stil er langt mere udtryksfuld og varieret med større detailrigdom og et mere fængslende figurgalleri end de ensformige Disneyserier.