DAN SPIEGLE

Dan Spiegle (født den 12. december, 1920) er bedst kendt for tegneserier baseret på film og tv-figurer hos en lang række virksomheder, herunder ’Dell Comics’, ’DC Comics’ og ’Marvel Comics’.

Dan Spiegle blev født i Cosmopolis, Washington og voksede op der og i Honolulu, Hawaii samt det nordlige Californien. Efter gymnasiet gik Spiegle ind i flåden, hvor han arbejdede på basens avis og på insigniaer til fly. Efter endt tjeneste i 1946 lod Spiegle sig indskrive på Chouinard Art Institute of Los Angeles.

Spiegle begyndte sin professionelle tegneseriekarriere i 1949 med at tegne tegneserien Hopalong Cassidy for ’Mirror Enterprises Syndicate’. Han fortsatte med at tegne denne serie efter at firmaet blev købt op af ’King Features’ i 1951 indtil serien blev nedlagt i 1955.

Hans første historie til tegneseriehæfterne var en 16-siders Annie Oakley historie The Bushwacker i ‘Dell Comics’ Annie Oakley and Tagg i juni 1956. Gennem resten af dette årti tegnede han primært for Western/Dell til titler som Four Color, Rex Allen, Queen of the West Dale Evans og andre, samt Four Color udgaven af Spin and Marty fra Walt Disney tv-program The Mickey Mouse Club.

I 1959 begyndte Dan at tegne Four Color historier fra TV-serier som Colt. 45, Maverick, The Rifleman, Rawhide og Lawman, senere også de selvstående tegneserietitler med blandt andet Maverick og Lawman. Han udvidede til at tegne andre Four Color serier fra The Untouchables til Sea Hunt.

I 1972 forklarede Spiegle i et interview ’Jeg vil sige min favorit var Maverick, som løb omkring tre år – ret meget i betragtning af alle de andre western serier der kom samtidigt. Jeg blev tildelt denne titel endnu før de havde stills til rådighed for showet, så jeg blev sendt ned til ’Warner Bros’ for at se det i produktion - hvor jeg mødte James Garner, som måske er grunden til at jeg nød det så meget. Efter at have mødt stjernen var jeg ekstra omhyggelig med at gøre tegningerne så meget lig den virkelige person som muligt. Jeg satte alle sejl til i denne serie og havde det sjovt hele vejen’.

Spiegle fortsatte disse titler efter at ’Western Publishing Company’ trak sig væk fra sin samarbejdspartner ’Dell’ for selv at udgive tegneserier under sit ’Gold Key Comics’ varemærke. Gennem 1960'erne arbejdede Spiegle på Space Family Robinson, (som fik sin debut tre år før TVs Lost in Space), The Green Hornet og The Invaders samt titler som Korak, Tarzans Søn, Brothers of the Spear, og mange af ’Gold Key’s mysterie titler.

I 1966, på højden af James Bond dillen, tegnede Spiegle naturalistiske baggrunde og menneskelige figurer mens funny animal tegneren Paul Murry tegnede Mickey og Fedtmule i den kortlivede ’Mickey Mouse Super Secret Agent’.

Som tegneserie historiker Scott Shaw bemærker ’Hvad der er endnu mere mærkeligt med disse historier er, at ingen af de 'rigtige' menneskelige figurer synes at undre sig over at skulle dele plads med en tre fod talende tegneserie mus!’

I den sidste del af sin karriere var Spiegle beskæftiget med at tegne en del superhelte tegneserier.

Se også posteringen ’TVserier og Comics’.