LOU FINE

Louis Fine, 26. november 1914 – 24. juli 1971, var bedst kendt for sit arbejde med comic books i 1940erne, hvor hans indsats blev en inspiration for en generation af kommende serietegnere som Alex Toth, Jim Steranko og Gil Kane.

Fine blev født i New York i forstaden Brooklyn eller på Manhattan som søn af en malermester, Meyer, som muligvis var russisk emigrant. Fines mor døde mens Lou studerede til at blive ingeniør. Han havde en bror og en søster. Ifølge sønnen Elliot boede de i Brownsville, Brooklyn i et hovedsagelig jødisk kvarter.

Som barn blev Lou handikappet af polio i det ene ben.

Influeret af illustratorer som Dean Cornwell, Heinrich Kley og J C Leydendecker udviklede Lou en interesse for tegning og kom til at studere på Grand Central Art School på Manhattan og Brooklyns Pratt Institute.

I 1938 fandt Lou arbejde hos Eisner & Iger, der fremstillede færdige tegneserietillæg til aviserne, hvor han tegnede ’Wilton of the West’, ’The Count of Monte Cristo’ og ’The Flame’. Han fortsatte i 1939 hos Fox Feature Syndicate og Quality Comics med ’Black Condor’, ’Stormy Foster’ og ’Uncle Sam’. Han blev specielt påskønnet som tegner af forsider. Joe Simon og Jack Kirby fra det senere Marvel forlag var meget begejstrede for Lou Fines tegnehåndværk.

Til aviserne lavede Lou Fine ’The Throp Family (1946)’, ‘Taylor Woe’ (1949), ‘Adam Ames’ (1959) og ‘Peter Scratch’ (1965). Han arbejdede meget sammen med tekstforfatteren Gill Fox. Disse seriers løbetid er begrænset, formentlig fordi de ikke blev bragt i så mange aviser i og med at distributionsselskabet ikke var særlig stort.

’Adam Ames’ kom på dansk til at hedde ’Familien på Slottet’ i Hjemmet fra nr. 30/1960 til nr. 13/1964. Det er den series fulde længde. I hjemmet startede derefter i nr. 12/1964 ’Håbets Alle 13’ af Paul Gillon, som jeg tidligere har præsenteret her på siden. Her er der så en lejlighed til at sammenligne romantikgenren som den blev forvaltet i USA og i Europa på samme tid, for begge avisserier begyndte i 1959 og tilhører altså samme generation.
Adam Ames er enkemand og portrætmaler, og han flytter sammen med sine to børn ind i et gammelt hus, kaldet Slottet. Hurtigt kommer der også et snusfornuftigt husfaktotum, Bessie.

Serien er en soap opera, hvor medlemmerne gennemlever sociale konflikter i forskellige sammenhænge, men alt sammen dydigt og konventionelt.

’Familien på Slottet’ er tegnet så fabelagtig godt, at jeg har brugt tid på at scanne alle striberne og præsentere dem her på siden, hvor jeg koncentrerer mig om de glemte kvalitetsserier, der næsten ikke er til at få kendskab til i dag. Alene på grund af det formidabelt professionelle tegnerhåndværk i realistisk stil fortjener Lou Fine ikke at blive glemt.

Familien på Slottet Vol. I p. 1-50 Familien på Slottet Vol. II p. 51-100 Familien På Slottet Vol. III p. 101-150 Familien på Slottet Vol. IV p. 151-192